خلاقیت و نوآوری افراد مسن تضمین کننده دوران سالمندی است

توسعه اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از کشورها در طول ۵۰ سال گذشته، با کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی همراه بوده که این پدیده باعث پیرشدن جمعیت در سراسر جهان شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بهداشت جهانی، تغییرات جمعیتی بیشتر در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد و پیش بینی شده است که در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که دارای جوان ترین ساختار جمعیت جهان است، تعداد افراد مسن بالای ۶۰ سال بیش از سه برابر افزایش یافته و از ۴۶ میلیون در سال ۲۰۱۵ به ۱۴۷ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ برسد.
این گزارش حاکی است که افزایش امید به زندگی فرصت های فراوانی برای افراد فراهم می کند که سبب افزایش مشارکت اجتماعی سالمندان خواهد شد. سالمندان می توانند ازطریق مشارکت در اشتغال، پرداخت مالیات، حمایت آن ها از خانواده و جوانان و همچنین به اشتراک گذاشتن تجربه های شخصی با سایر افراد جامعه، نقش بسزایی در افزایش مشارکت های اجتماعی ایفا کنند.
گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد، کشورهای با درآمد بالا که از بستر حمایت های اجتماعی گسترده برخوردار هستند، ارزش اقتصادیِ خلاقیت و نوآوری و همچنین مشارکت های اجتماعی سالمندان، بسیار بیشتر از هزینه های بازنشستگی، مراقبت های بهداشتی و سایر خدماتی است که دولت به این جمعیت ارائه می کند.
سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه میزان این فرصت ها و مشارکت های اجتماعی به سلامت سالمندان وابسته است، تاکید می کند: در کشورهای ثروتمند، بیشتر سالمندان تصور می کنند که پس از بازنشستگی، زندگی مرفهی خواهند داشت، اما شواهد خلاف این مسأله را نشان می دهد.
همچنین درکشورهای کم درآمد و متوسط، ممکن است افراد مسن از بیماری و یا اختلال عملکرد رنج ببرند. بیماری های مزمن در سالمندان این کشورها، در نتیجه عدم رعایت بهداشت فردی حاصل می شود که با تشخیص زود هنگام می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.
این گزارش همچنین افزایش طول عمر را یکی از دستاوردهای بزرگ بشر در قرن بیستم دانسته و می افزاید: افزایش طول عمر، یکی از بزرگترین چالش های بهداشت عمومی در قرن ۲۱ محسوب می شود که پرداختن به این چالش نیازمند تغییر نگرش در زمینه سلامت سالمندی است.
پس از آن که نخستین گزارش جهانی در زمینه سالمندی و سلامت در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، قرار است تا در مجمع بهداشت جهانی که امسال برگزار می شود، استراتژی های جهانی و برنامه های عمل آن، بررسی شده و چارچوب مفهومی مناسبی برای گذران دوران سالمندی سالم را مطرح کند، همچنین میزان عملکرد سالمندان را در این زمینه برجسته سازد.
درکشورهایی با درآمد پایین و متوسط، تضمین داشتن زندگی سالم در دوران سالمندی به ندرت اتفاق می افتد که این امر به دلیل افزایش سن جمعیت سالمندان در این کشورها است؛ چراکه افزایش سن کشورهای کم درآمد بسیار سریعتر از کشورهایی با درآمد بالا رشد می کند.

ترجمه: فریبا بهزاد