صندوق های بازنشستگی از سرمایه های نقدشونده استفاده کنند

صندوق های بازنشستگی در شرایط امروز کشور باید به سمت سرمایه های نقدشونده و دریافت سود بیشتر، حرکت کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از تامین۲۴، در چهارمین هم اندیشی علمی و تخصصی «سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی» که با حضور جمعی از مدیران، مشاوران و کارشناسان حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی به میزبانی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) برگزار شد، سیدعلی آذربادگان، مشاور امور سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، تاکید کرد: سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی امری ضروری است و نیاز مالی برای بقاء، ضرورت ذخیره سازی در این صندوق ها را به اثبات می رساند.
آذربادگان، آرمانی ترین هدف برای ذخیره سازی در صندوق ها را درآمد مساوی افراد بعد از سن بازنشستگی یا پیش از آن عنوان کرد و افزود: نمونه موفق این طرح کشور آلمان است که به افراد، پس از بازنشستگی ۱۰۰ درصد دریافتی قبل از دوره بازنشستگی پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: حتی اگر ذخایر بیمه شدگان کفاف زندگی پس از بازنشستگی را می داد، بازهم سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی لازم و ضروری به نظر می رسید.
آذربادگان گفت: ورشکستگی بدون تقصیر در صندوق ها در ایران مغفول مانده ولی در کشورهای توسعه یافته در صورت ورشکستگی صندوق ها، طلبکارها به نسبت سرمایه گذاران سهم دریافت می کنند.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری با بازده یک درصد بالای نرخ تورم، می تواند امکان پرداخت ۱۵ سال حقوق، معادل با حقوق دوران پیش از بازنشستگی را فراهم کند.
آذربادگان تصریح کرد: صندوق های بازنشستگی در شرایط امروز کشور باید به سمت سرمایه های نقدشونده و دریافت سود بیشتر، گرایش داشته باشند و در این ارتباط افق برنامه ریزی در صندوق ها حداقل باید در بازه زمانی سه ساله شکل گیرد.
مشاور امور سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، پیش بینی جریان ورودی و خروجی صندوق ها را نقطه شروع برنامه ریزی بلند مدت برای سرمایه گذاری بر شمرد و گفت: رئیس صندوق بازنشستگی جهانی در سال ۸۲ در سفری که به ایران کرد، وضعیت صندوق های بازنشستگی کشورمان را در سال ۲۰۵۰ میلادی در نقطه فاجعه بار توصیف کرده بود.
آذربادگان استفاده از حسابداری برای تک تک افراد تحت پوشش صندوق ها و صفر کردن صندوق های بازنشستگی را راه حل فرار از بحران فعلی و پیش رو در ایران دانست.