بازگشت نفتکش های ایران به بازارهای جدید بین المللی

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به هدف گذاری این شرکت برای ورود به بازار تجارت گاز مایع طبیعی با مشارکت شرکت های بین المللی، گفت: این شرکت درحال آماده‎سازی خود برای بازگشت قدرتمند به بازارهای جهان و عرصه‎های جدید بین‎المللی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سیروس کیان ارثی در گفت‎وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت: در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران با بهره مندی از ۶۹ فروند کشتی و ظرفیت حدود ۱۵.۵ میلیون تن، یکی از بزرگترین ناوگان های کشتیرانی نفتی در جهان است.
کیان ارثی با بیان اینکه برنامه ‏های متعددی برای توسعه کمی و کیفی ناوگان این شرکت در دست اجراست، گفت: ورود به بازارهای جدید مانند LNG یا گاز مایع طبیعی یکی از اولویت های شرکت ملی نفتکش است. با توجه به برنامه‎های وزارت نفت برای راه‎اندازی تاسیسات گاز مایع طبیعی در کشور و صادرات این محصول، باید از این فرصت استفاده بهینه شود.
وی توسعه ناوگان حمل گاز مایع را از دیگر برنامه های شرکت ملی نفتکش ایران عنوان کرد و افزود: هر چند شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی‎های حمل LPG مجهز شده است، اما این ناوگان باید با هدف تقویت حضور کشور در بازارهای جهانی، توسعه پیدا کند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران، یادآور شد: ناوگان حمل LPG این شرکت محدود است، بنابراین باید تعداد و ظرفیت این ناوگان افزایش یابد.
کیان ارثی همچنین به لزوم توسعه صنعت شناورهای تولیدکننده گاز مایع طبیعی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: شرکت ملی نفتکش ایران در این زمینه برنامه‎هایی دارد که امید می رود با فراهم شدن شرایط و به نتیجه رسیدن مذاکرات کنونی، این امر اجرایی شود.
وی درباره نوسازی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران نیز گفت: این ناوگان، کشتی‎های متعددی برای حمل نفت خام و فرآورده های نفتی دارد که نوسازی آن ها نیز یکی از برنامه های این شرکت است. ضمن اینکه برای توسعه ناوگان شرکت ملی نفتکش، یک برنامه پنج ساله تدوین شده است.
کیان ارثی یادآورشد: در این برنامه افزایش ظرفیت ناوگان مطرح نیست، بلکه نوسازی ناوگان و جایگزینی شناورهای قدیمی با نفتکش‎های جدید در یک دوره پنج ساله موردنظر قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه حضور موثر در بازار سوخت‎رسانی به کشتی‎ها در حال پیگیری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی، کشتی‎های متعددی در اختیار دارند، شرایط مناسبی برای حضور این دو شرکت در صنعت بانکرینگ جهان و درآمدزایی برای کشور فراهم شده است.
کیان ارثی همچنین تاکید کرد: با توجه به لغو تحریم‎ها، شرایط مناسبی برای افزایش تعاملات بین‎ المللی شرکت ملی نفتکش ایران فراهم شده که باید از آن استفاده شود.