آرامش بزرگ، نیاز جامعه امروز ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه نیاز به آرامش بزرگ دارد و در سایه آرامش بزرگ دولت می تواند فعالیت کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در آیین قرعه کشی ۷۵۰ میلیارد تومان وام ضروری بازنشستگان کشوری که در سالن تلاش برگزار شد، اظهار داشت: برای سنجش اخلاق در یک جامعه باید به چگونگی رفتار جامعه با بزرگان، بازنشستگان و سالمندان توجه شود. جامعه ای که در آن بزرگان آرامش ندارند، قطعاً روی خوش نمی بیند.
ربیعی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های جامعه اخلاقی، توجه و احترام به حقوق سالمندان است، گفت: حفظ بنیان خانواده و محترم شمردن حقوق بزرگان جامعه، اعتقاد دولت تدبیر و امید است. معتقدم که حداقل کار ممکن، رعایت حقوق بازنشستگان به معنای عام آن است و باید به گونه ای عمل شود تا لذت دوران سالمندی چشیده شود.
وی با بیان اینکه امروز سالمندی در کشور با سختی هایی همراه است، گفت: معلولیت و سالمندی دو مقوله جدا از هم هستند، اما سالمندان با رسیدن به این دوره، عملاً توانایی خود را از دست می دهند؛ بنابراین باید زندگی سالم و راحت برای آن ها فراهم شود.
ربیعی احیای شورای سالمندی در دولت یازدهم را یکی از سیاست های حوزه رفاه اجتماعی خواند و افزود: برنامه های مختلفی برای رسیدن به زندگی آرام در دوران سالمندی طراحی شده که افزایش پوشش های بیمه ای درمان، غربالگری آلزایمر، بهبود پرداخت وام های ضروری، ایجاد مراکزی به عنوان پاتوق و محل گفت و گوی بازنشستگان، توجه به تشکل های سراسری بازنشستگان کشوری و انجام سرمایه گذاری های مختلف و سودآور برای بازنشستگان از آن جمله است.
وی، خانه سالمندان را محور تحرکات اجتماعی دانست و گفت: خانه سالمندان این ظرفیت را دارند تا به محور تحرکات اجتماعی و نقطه اتصالی برای ایجاد انسجام اجتماعی تبدیل شوند. باید سالمندان و بزرگان جامعه، همچون گذشته به عنوان یک کانون مهم مورد توجه قرار گیرند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: این وزارتخانه به دنبال خرید سهام ارزشمند، مطمئن و سودآور برای بازنشستگان و سرمایه گذاری برای آن ها است که برای نخستین گام در این زمینه، فروش بخشی از سهام بیمه ملت به بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری اجرایی شده است.
ربیعی، با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای عقب راندن اثر تورم در زندگی اقشار ضعیف جامعه از جمله بازنشستگان، اظهار داشت: اجرای این دستور نیاز به تامین منابع زیادی داشته که سال گذشته با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز با اختصاص بیش از یک هزار میلیارد تومان، افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری و کاهش تبعیض حقوق آن ها، عملیاتی شده است.
وی یادآور شد: حقوق بازنشستگان امسال نسبت به تورم یک پله افزایش یافته و باید طی چند سال با تزریق اعتبارات مناسب و افزایش تدریجی، این شکاف حقوق کاهش یابد. ضمن اینکه اثر تورم در زندگی بازنشستگان تا حدی کنترل شود.
ربیعی با تاکید بر اینکه آرزوی دولت برای کفاف دوران بازنشستگی، شرایط کنونی نیست، گفت: دولت تلاش می کند با اجرای سیاست های جبرانی که نیازمند زمان است، مشکلات را کاهش دهد و تحول بیشتری در زندگی سالمندان و بازنشستگان ایجاد کند.
وی به توجه دولت به حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: براساس حقوق شهروندی، تلاش شده تا به کانون های بازنشستگی و ایجاد تشکل های منسجم برای بازنشستگان و سالمندان توجه شود تا این تشکل ها بتوانند در سیاست گذاری های کلان نیز مشارکت کنند.
ربیعی، دولت یازدهم را دولت تعقل و مدارا توصیف و تاکید کرد: جامعه امروز ایران نیاز به آرامش بزرگ دارد و دولت در سایه آرامش بزرگ، می تواند پیش برود.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: رضا حسینی