برای نخستین بار انجام شد؛

صعود بانوی بازنشسته ایرانی به قله ۶۱۶۶ متری چاکولای ۲ در هندوستان/ ما تواناتر از آنیم که می‌پنداریم

اکرم آقاجانیان، بازنشسته ۶۳ساله صندوق بازنشستگی کشوری با صعود به قله ۶۱۶۶ متری چاکولای ۲ در هندوستان، به عنوان عضو نخستین تیم ایرانی صعودکننده به چاکولا، افتخاری دیگر برای کشور آفرید.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این چهارمین صعود برون مرزی این بانوی کوهنورد پس از صعود به قله های کازبک در گرجستان، آرارات در ترکیه و آراگاتس در ارمنستان است.

این بانوی بازنشسته فرهنگی که قله ۴۰۹۵ متری آراگاتس ارمنستان را در زمستان ۱۴۰۱ صعود کرده است، در سال ۱۳۸۹ از وزارت آموزش و پرورش بازنشسته شده و از همان زمان و در ۵۰ سالگی کوهنوردی را به صورت حرفه ای و با طی دوره های آموزشی آغاز کرده است.

آقاجانیان با بیان اینکه «سالی چهار بار و در مجموع ۲۹ بار قله دماوند را فتح کرده است» یادآور شد: صعود به علم کوه، اشتران کوه، بینالود، شیرباد، شیرکوه، بل، شاه جهان، نایبندان، تفتان، کی‌نو و… بخشی از فعالیت های کوهنوردی و ورزشی من بوده است.

او که البته دوستدار طبیعت در دوران بازنشستگی است و این فعالیت های ورزشی را پس از گذراندن دوره های آموزشی مقدماتی، تکمیلی و بازآموزی انجام داده است، درباره اهداف خود می گوید: یکی از اهداف من برای سال ۱۴۰۲ لمس قله های بالای ۶۰۰۰ متر بوده که آن را به انجام رساندم.

او با بیان اینکه حالا خود را محک زده و مطمئن است که توانایی صعود به ارتفاع های بالاتر را دارد، می گوید: در سنی نیستم که کار هیجانی انجام دهم. به همین دلیل با احتیاط و با مطالعه و تمرین کارم را انجام می دهم.

وی که پس از صعود به قله ۶۱۶۶متری چاکولای۲ در هندوستان، فتح قله اورست، بلندترین قله جهان را هم در برنامه خود دارد، گفت: این رشته کوه چهار قله دارد، که بلندترین آن ۶۵۳۴متر است و قله شماره ۲ که من و همراهانم به آن صعود کردیم، ۶۱۶۶متر ارتفاع دارد.

او افزود: همیشه پیش از هر صعودی گزارش صعودهای دیگران را مطالعه می کنم و با رعایت نکات ایمنی و با علم و آگاهی به سراغ هر قله ای می روم.

آقاجانیان که به «مامان نرگس» کوهنوردان جوان هم معروف شده است، عاشق طبیعت و کوهنوردی است؛ او تاکید می کند: در هربار کوهپیمایی و صعود به قله های مختلف اگر زباله ای در طبیعت پیدا کنم حتما جمع آوری می کنم و کوهستان را از زباله ها پاک می کنم؛ برای همین هم هست که همیشه کیسه زباله به همراه دارم.

بانوی کوهنورد ایرانی در پایان خطاب به همه بازنشستگان می گوید: ما تواناتر از آنیم که می پنداریم.