مقایسه دسترسی سالمندان ۵ کشور جهان به پوشش درمانی

سازمان بهداشت جهانی در پژوهشی تازه، دامنه دسترسی سالمندان به پوشش درمانی در پنج کشور چین، غنا، مکزیک، فدراسیون روسیه و آفریقای جنوبی را بررسی کرده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بهداشت جهانی در پژوهشی جدید، ۱۶ هزار و ۶۳۱ نفر سالمند در پنج کشور جهان را که حداقل از یک بیماری مزمن رنج می بردند، مورد بررسی قرار داد.
در این پژوهش که در زمینه دسترسی به درمان در میان سالمندان انجام شده، میزان دسترسی به مراقبت های ضروری، مشکلات مالی پیش رو، تأثیر بیمه های درمان و همچنین مقایسه دسترسی و استفاده از پوشش های درمانی در مناطق شهری و روستایی با استفاده از تجزیه و تحلیل های آماری بررسی شده است.
براساس این پژوهش، نسبت دسترسی سالمندان شرکت کننده به مراقبت های درمانی در یک بازه زمانی مشخص، در مکزیک ۲۰.۶ درصد و آفریقای جنوبی ۴۷.۶ درصد بوده است. این بررسی نشان می دهد که میزان دسترسی به خدمات درمانی، در کشورهای مورد نظر به غیر از آفریقای جنوبی که در آن مراقبت های درمانی اولیه برای تمام افراد رایگان بوده، از توزیع نابرابری برخودار است. همچنین مشخص شد که نسبت دسترسی آخرین بیمار سرپایی مراجعه کننده به مرکز درمانی در یک بازه زمانی مشخص درکشور چین ۱۴.۵ درصد و در غنا ۵۴.۸ درصد است.
این پژوهش همچنین حاکی است، افرادی که در روستا سکونت دارند، یا دسترسی به خدمات درمانی ندارند یا دسترسی آن ها به خدمات بسیار اندک و دشوار است. از سوی دیگر، هزینه های درمانی در پنج کشور مورد بررسی، بسیار بالا برآورد شده است.
مطابق این پژوهش، هیچ کشوری ازکشورهای مورد بررسی نتوانسته دسترسی به مراقبت های درمانی را حتی برای نیمی از سالمندان شرکت کننده دارای بیماری مزمن، فراهم کند. سهم کشورهای فقیر برای دریافت مراقبت های درمانی بسیار ناچیز بوده و بیشترکشورها با مشکلات مالی در این زمینه مواجه هستند.
بنابراین، اصلاحات درمان در آینده باید با هدف بهبود کیفیت خدمات درمانی و افزایش نظارت بر مراقبت های درمانی صورت گیرد.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد