تدوین طرح جامع خیر ماندگار در کشور

رئیس همایش ملی خیرماندگار با بیان اینکه این همایش سبب دغدغه‌مند شدن نخبگان، اندیشمندان و دانشگاهیان به موضوع خیر‌ شد، گفت: طرح جامع خیر ماندگار برای نخستین بار در کشور توسط بنیاد آلاء تدوین شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمدصالح طیب‌نیا، گفت: مسأله امر خیر تنها از نظر اقتصادی قابل بحث نیست، بلکه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی آن به مراتب مهم‌تر است؛ اما آنچه بیشتر عموم مردم را به آن جذب می کند، جنبه اقتصادی امر خیر است.
وی تصریح کرد: امروز در کشور سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان توسط خیرین در حوزه‌های مختلف هزینه می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که هزینه کرد خیرین در امر خیر با درآمد کشور از محل فروش نفت یا درآمدهای مالیاتی برابر باشد.
طیب‌نیا با بیان این که در دهه‌های اخیر هیچ کار عمیق علمی یا برنامه‌ریزی برای هدایت و راهبری این منابع مالی صورت نگرفته است، بیان داشت: با توجه به دغدغه مندی بنیاد آلاء در حوزه راهبری امور خیر، این موضوع به عنوان یکی از رسالت های مهم انتخاب شده و بخشی از فعالیت‌های بنیاد آلاء در دو سال اخیر بر این حوزه متمرکز شده که نتیجه آن، تدوین طرح جامع خیر ماندگار است.
وی افزود: طرح خیرماندگار در سه حوزه تولید دانش در زمینه امر خیر، اصلاح روش‌های مدیریت امر خیر و تربیت نیروی انسانی توانمند در این عرصه و همچنین ترویج و فرهنگ‌سازی امر خیر تدوین شده است.
وی تصریح کرد: امروز هیچ شاخص استانداردی برای سنجش امر خیر در کشور وجود ندارد، هیچ اطلاعات و آمار دقیقی در این حوزه نداریم و نمی دانیم از این چندین هزار خیریه که در کشور ثبت رسمی شده و میلیون‌ها نفری که فعالیت خیرخواهانه و داوطلبانه انجام می‌دهند، چه نتایجی حاصل می‌شود، این منابع در کجا صرف می‌شود و آیا به یک روش بهینه مصرف می‌شود؟
طیب‌نیا با اشاره به توجه جدی کشورهای پیشرفته به حوزه وقف و امر خیر، بیان داشت: امروز در دانشگاه های معتبر دنیا و کشورهای پیشرفته به مسأله امر خیر به عنوان یک موضوع دانشی توجه می‌شود؛ تحصیلات تکمیلی در این حوزه تعریف شده، خیرین و نیروی انسانی متخصص در این حوزه‌ها تربیت می‌شوند، منابع مالی به بهترین نحوه در مطالعات علمی هزینه می‌شود و بسیاری از اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها بر اساس منابع مالی امر خیر اداره می‌شود.
وی تاکید کرد: بر همین اساس در حوزه راهبری امر خیر در ایران، اولین دغدغه بنیاد آلاء تولید دانش است و برهمین مبنا نیز تفاهمنامه های خوبی با دانشگاه های معتبر کشور منعقد شده و به دنبال راه اندازی مرکز تحقیقات و پژوهش در حوزه امر خیر هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد: اولین همایش خیر ماندگار که با مشارکت بخش قابل توجهی از موسسات آموزشی و پژوهشی کشور برگزار شده است، بتواند گامی موثر در تولید دانش در حوزه امر خیر در کشور بردارد و موجب ایجاد حرکت‌های نوینی در این عرصه شود.

خبرنگار: مینا شیروانی