سالمندان، کتب زنده فرهنگ مردم هستند

سالمندان کتاب های زنده فرهنگ مردم هستند که باید در خانواده های ایرانی از این فرهنگ غنی استفاده شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت گیل نگاه، محمد بشرا، از شاعران و مردم نگاران به نام گیلان، در آیین بزرگداشت خود در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، گفت: سالمندان کتاب های زنده فرهنگ مردم هستند که باید در خانواده های ایران زمین از این فرهنگ زنده استفاده شود و با نوشتن خاطرات و حرفه های آنان، این میراث بزرگ را برای آیندگان به یادگار گذاشت.
وی با بیان اینکه در تحقیق و مطالعات میدانی، گفت و گو با پیرمردان و پیرزنان روستاهای گیلان یک اصل بوده است، اظهار داشت: زبان گیلکی، زبانی با ظرفیت های فراوان است و امیدوارم به زودی گنجینه ای از فرهنگ مردم در قالب صدا، تصویر و مطالعات مکتوب جمع آوری و منتشر شود تا به شناخته شدن فرهنگ ایران زمین به ویژه خطه گیلان کمک کند.
سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز در این مراسم گفت: مردم نگاری ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و مردم شناسی با ادیبان آمیخته است. در استان گیلان استاد محمد بشرا، از پیشگامان استفاده از ادبیات به عنوان روشی برای بازنمایی فرهنگ بودند.
موسوی با اشاره به برخی ویژگی های عصر پست مدرن مانند تکثر و تمرکز زدایی، تصریح کرد: تمرکز روی «مطالعات بر خود» وجه تمایز مردم شناسی و مردم نگاری جدید با علم مردم شناسی قدیم است.
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان ادامه داد: نوع روایت بشرا از مردم، آمیخته به مفهوم درست مردم شناسی در میدان تحقیق است و می توان به حق او را «مرد فولکلور گیلان» نامید. از سوی دیگر، خلاقیت و شم هنری در آثار و شخصیت استاد محمد بشرا، کاملاً نمایان است.
آیین بزرگداشت ادیب فرهیخته گیلانی «محمد بشرا» (درویش گیلانی) به میزبانی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و با حضور جمعی از کنشگران حوزه ادب و فرهنگ گیلان برگزار شد. از بشرا چندین کتاب از جمله «ایله جار»، «هرا»، «جشن ها و آیین های مردم گیلان» و «افسانه ها و باورداشت های مردم گیلان» و چندین مقاله در زمینه های مختلف گیلان شناسی و مردم نگاری، منتشر شده است.