سند ملی سالمندان برای اصلاح نهایی به وزارت کار ارسال شد

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: سند ملی سالمندان برای اصلاحات نهایی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری فارس، محسن سلمان نژاد، اظهار داشت: سند ملی سالمندان برای اصلاحات نهایی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده و طی هفته آینده برای تدوین در قالب یک لایحه به سازمان برنامه و بودجه ارجاع می شود.
وی با اشاره به آمار ۷ میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور، گفت: ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از سالمندان در خانه های سالمندان نگهداری می شوند و این نشان دهنده زندگی بسیاری از سالمندان در منازل خود یا نگهداری و رسیدگی به این عزیزان توسط فرزندان آن ها است.
سلمان نژاد با بیان اینکه امروز شاخص های کاملا روشنی تحت عنوان شاخص دیده بان سالمند برای سالمندان در دنیا تعیین شده است، گفت: براساس این شاخص، سالمندان یک جامعه بر مبنای ۴ محور اصلی سلامت، توانمند کردن سالمند، توانمند کردن محیط سالمند و امنیت درآمد سالمند رتبه بندی می شوند. سند ملی سالمندان نیز براساس ۴ محور اصلی در شاخص های جهانی تدوین شده است.
وی با اشاره به تثبیت دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی براساس مصوبه یک ماه پیش سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: براساس این مصوبه مقرر شد دبیرخانه شورای ملی سالمندان طبق روال گذشته در سازمان بهزیستی مستقر شود و دو کمیته تخصصی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیرخانه را در سیاستگذاری ها کمک کنند.
سلمان نژاد با بیان اینکه بین افزایش سن سالمند و میزان امید به زندگی وی رابطه معناداری وجود دارد، افزود: زمانی که سن سالمندی در کشور ۶۰ سال بود، امید به زندگی بین ۶۰ تا ۶۵ سال بود. اما در حال حاضر که میزان امید به زندگی به ۷۰ تا ۷۵ سال افزایش یافته است، سن سالمندی، همان ۶۰ سال باقی مانده و سالمندان در این فاصله سنی بلاتکلیف هستند. این بازه سنی است که جامعه باید از تجارب این افراد استفاده کند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به مصوبات شورای عالی رفاه در خصوص سالمندان، گفت: شورای عالی رفاه در خصوص سالمندان مصوباتی از قبیل مطالعات پیمایش سالمندی، ایجاد بانک اطلاعات سالمندان کشور و جلوگیری از سالمند آزاری را در دستور کار خود قرار داده است.