افزایش ۱۰ ساله امید به زندگی در جهان

امید به زندگی در سراسر جهان نسبت به ۳۵ سال گذشته، ۱۰ سال افزایش یافته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از روزنامه گاردین، گزارش ها نشان می دهد که میزان امید به زندگی در سراسر جهان، در مقایسه با ۳۵ سال گذشته، ۱۰ سال افزایش یافته است.
امید به زندگی سالم به معنی تعداد سال هایی است که انسان انتظار دارد که از سلامتی بالایی برخوردار است. آمارهای تازه نشان می دهد، امید به زندگی در سطح جهان در فاصله زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ بیش از یک دهه افزایش داشته است.
در فاصله زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی امید به زندگی در پسران به ۷۹.۲ سال رسیده که این میزان بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ میلادی، ۷۸.۵ بوده است. امید به زندگی در دختران در همین فاصله زمانی، از ۸۲.۵ به ۸۲.۹ سال افزایش یافته است.
گزارش ها حاکی از آن است که زنان نسبت به مردان طول عمر بیشتری دارند به گونه ای که درکشورهای پردرآمد به طور متوسط، زنان شش سال و درکشورهای کم درآمد، سه سال بیشتر از مردان عمر می کنند.
در سراسرجهان،۷۰ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری هایی چون بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و زوال عقل رخ داده است که بیشتر ریشه در شیوه زندگی افراد دارد.
بیماری های هپاتیت و ایدز که از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می آید، تنها در سال ۲۰۱۵، منجر به مرگ ۱.۲ میلیون نفر شده که در مقایسه با سال ۲۰۰۵، یک سوم کاهش یافته است.
بررسی های علمی حاکی از آن است که عوامل محیطی درسراسرجهان، سلامت افراد به ویژه سالمندان را تضعیف می کند. فشارخون و قند خون بالا، سیگارکشیدن و سوءتغذیه در دوران کودکی از عوامل مرگ و میر زودرس در سال ۲۰۱۵ شناخته شده است.
چاقی ناشی از رژیم غذایی نامناسب، مصرف غذاهای پرنمک، رژیم های غذایی کم میوه و سبزیجات، استفاده از مواد مخدر و آلاینده ها بر روی بیماری های دیابت، قلبی و سرطان تأثیرگذار بوده و به شدت سلامت سالمندان را تحت تأثیر خود قرار می دهد. بنابراین سالمندان می توانند با رعایت اصول بهداشتی و درمانی مناسب از داشتن طول عمر طولانی و سالم بهره مند شوند.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد