مصرف کل بودجه دولت در صندوق های بازنشستگی تا ۱۰ سال آینده

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش بینی ها حاکی از آن است که تا ۱۰ سال آینده تقریبا همه بودجه دولت مصروف کمک به صندوق‌های بازنشستگی می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حجت‌الله میرزایی در میزگرد «بررسی فرصت‌ها و چالش های صندوق های بازنشستگی کشور» در خبرگزاری فارس، درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، تاکید کرد: صندوق ها در شرایط فعلی به دلایل متعددی به یکی از بحران های اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند. آنچه که در مورد صندوق‌ها مهم است، آثار چند وجهی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ساختار و کارکرد آن هاست.
میرزایی با بیان اینکه این اجماع در دولت و مجلس شکل گرفته که این صندوق ها، کانون های اصلی بحران‌ در آینده خواهند بود، افزود: این موضوع مربوط به صندوق خاصی نیست و همه صندوق های بازنشستگی را شامل می شود؛ چراکه هر کدام از صندوق ها با درجاتی از تفاوت، با وضعیتی مشابه مواجه هستند.
وی چالش های اصلی صندوق های بازنشستگی در ایران را فقدان پوشش فراگیر، فقدان کفایت، فقدان عدالت میان مشترکان و ناپایداری آن ها عنوان و تاکید کرد: در بین این چهار مساله، مهمترین مساله صندوق های بازنشستگی، «فقدان پایداری» یا همان کسری منابع است.
میرزایی ادامه داد: از نگاه مدیران صندوق های بازنشستگی، اداره امور این نهادها به امری دشوار و پیچیده بدل شده است. حتی اگر برخی صندوق ها برای پرداخت های جاری مشکلی نداشته باشند، اما برای تأمین منابع با دشواری های بسیاری مواجه هستند.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: این نهادها با کسری بزرگ مالی مواجهند که از آن جمله می توان به صندوق بازنشستگی کشوری، لشگری و صندوق فولاد اشاره کرد. برخی از صندوق ها مانند صندوق هما نیز اصلاً منابعی ندارند و تنها مصرف کننده هستند. برخی از صندوق ها نیز براساس محاسبات اکچوئری برای انجام تعهدات آتی با مشکل مواجه می شوند که می‌توان صندوق تأمین اجتماعی را مثال زد.
میرزایی با بیان اینکه نگرانی های زیادی برای پرداخت مستمری ها با وجود کمک دولت وجود دارد، ‌گفت: دولت یازدهم در سال های اخیر با وجود کسری منابع و نبود پول کافی در حال کمک به صندوق های بازنشستگی است، با این حال، نگرانی هایی همچنان وجود دارد.
وی افزود: در قانون برای تأمین کسری منابع صندوق ها، تعهداتی برگردن دولت گذاشته شده، اما اندازه و ماهیت آن بسیار قابل تأمل است؛ به طور متوسط سالانه ۱۵ درصد کمک های دولتی به صندوق های بازنشستگی رشد کرده است و این رقم امسال به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که معادل یارانه نقدی پرداختی دولت به مردم است.
میرزایی با تأکید بر اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومانی که از سوی دولت برای پرداخت هزینه های صندوق های بازنشستگی تأمین شده، مورد توجه قرار نگرفته است،‌گفت: موضوع تأمین منابع صندوق های بازنشستگی از چند جهت مهم تر از پرداخت یارانه های نقدی به عموم مردم است، چرا که یارانه نقدی در یک سقفی محدود شده و امکان افزایش آن وجود ندارد و از طرفی امید می رود با اصلاح فرآیند شناسایی و تکمیل بانک های اطلاعاتی این رقم کاهش یابد.
میرزایی ادامه داد: اما کمک دولت به صندوق ها نه تنها سقفی ندارد، بلکه به طور متوسط سالانه ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده به حدی که پیش‌بینی ها حاکی از آن است که تا ۱۰ سال آینده تقریبا همه بودجه دولت مصروف کمک به صندوق های بازنشستگی می شود.
وی با اشاره به مصوبات قانونی و دستورالعمل هایی که در گذشته به صندوق ها تحمیل شده و منابع آن ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت: بازنشستگی های پیش از موعد، همسان سازی و هم ترازی حقوق در کنار جهش های یکباره در حقوق و مستمری ها از جمله مصوباتی در گذشته است که منابع صندوق ها را با چالش مواجه کرده اند.
میرزایی با ابراز تأسف از اینکه صندوق ها به نوعی قربانی پوپولیسم در حوزه سیاست‌ نیز شده‌اند، گفت: صندوق های بازنشستگی برای برخی از سیاسیون به عنوان محملی برای خرید آراء در بازار سیاست محسوب می شوند.