اجرای طرح تغذیه بازنشستگان به کاهش هزینه های درمان کمک می کند

مجری طرح تغذیه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، اجرای این طرح را کمک به کاهش هزینه های درمانی و افزایش سلامتی بازنشستگان عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سید مرتضی صفوی، در گردهمایی مدیران استانی صندوق بازنشستگی کشوری و روسای شورای موقت کانون های بازنشستگی سراسر کشور در تهران، گفت: تغذیه در دوران بازنشستگی و سالمندی بسیار مهم است و نقش آن در حفظ سلامت بدن، پیشگیری از بیماری ها، تقویت روح و جسم، کاهش سوء تغذیه، اضافه وزن، پوکی استخوان و دیگر مشکلات شایع در این دوران غیرقابل انکار است.
صفوی با تاکید بر ضرورت تهیه و تدوین برنامه غذایی صحیح در دوران سالمندی، اظهار داشت: در این دوران با تغییراتی که در سیستم بدن ایجاد شده که کاهش آنزیم ها و اسیدهای معده از جمله آن است، شرایط جدیدی برای فرد سالمند ایجاد می کند که باید متناسب با این شرایط تغذیه صورت گیرد.
وی خوردن آب مورد نیاز را در دوران سالمندی و بازنشستگی مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: کاهش آب بدن به یبوست که یکی از علل سرطان روده است، خشکی دهان و زبان، سنگ کلیه و مجاری ادراری، گیجی، و سایر مشکلات شایع در این دوران ی انجامد و این تنها یک نمونه از نوع تغذیه است.
صفوی با اشاره به ویژگی هایی که افراد با عمر طولانی دارند، گفت: این افراد خوردن روزانه صبحانه به عنوان مهم ترین وعده غذایی، کاهش حجم وعده های غذایی و افزایش تعداد وعده های غذایی، ثابت بودن وزن، مصرف روزانه سبزی و میوه جات، کاهش استفاده از چربی، قند و نمک را در برنامه غذایی خود دارند.
این متخصص تغذیه، بر استفاده از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه «ب» تاکید کرد و گفت: در دوران سالمندی استفاده از انواع ویتامین ها یک ضرورت است. کمبود ویتامین های ب، سبب بیماری های قلبی و عروقی، کمبود ویتامین دی، پوکی استخوان و کمبود ویتامین ای، سبب آلزایمر می شود.
وی با اشاره به افزایش ۲.۴ درصدی جمعیت سالمندی در ایران، گفت: امید به زندگی در بدو تولد از ۵۵ سال در ابتدای انقلاب به ۷۹ سال در مردان و ۸۱ سال در زنان در حال حاضر رسیده که بخشی از آن ناشی از توجه به سلامتی و بهداشت فردی است. در حال حاضر، ۸.۷ درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند که هر سال این جمعیت در حال افزایش است.
صفوی تاکید کرد: با توجه به فاصله زیاد ۶۰ سالگی یا آغاز دوران سالمندی تا سن امید به زندگی، صندوق بازنشستگی کشوری توجه به ارتقای سلامت بازنشستگان با هدف کاهش هزینه های درمانی و کمک به اقتصاد بازنشستگان را در دستور کار خود قرار داده است.
وی عنوان کرد: طرح ملی تغذیه سالمندان که به همت صندوق بازنشستگی کشوری اجرا می شود، به دنبال ارتقای سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ها در بازنشستگان کشوری است.
صفوی افزود: در این طرح، استفاده از کتاب جامع تغذیه سالمندی برای مدرسین دوره های آموزشی سالمندان، استفاده از خلاصه کتاب برای فراگیران دوره های آموزشی، تشکیل دوره های آموزشی برای مدرسین و برگزاری دوره های آموزشی استانی و شهرستانی برای بازنشستگان کل کشور برنامه ریزی شده است. همچنین بسته های آموزشی لازم در زمینه تغذیه و بیماری های مرتبط با دوران سالمندی تهیه و در اختیار بازنشستگان قرار می گیرد.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ