صندوق های بازنشستگی یکی از ۶ ابرچالش اقتصاد ایران

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری «صندوق های بازنشستگی» را یکی از شش ابر چالش اقتصاد ایران عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مسعود نیلی در سمینار چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۶، که از سوی دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: «بحران منابع آب کشور»، «مسائل زیست محیطی»، «صندوق های بازنشستگی»، «بودجه دولت»، «نظام بانکی» و «بیکاری» شش ابرچالش اقتصاد ایران هستند.
نیلی با بیان اینکه باید برای هر یک از شش ابرچالش اقتصادی کشور استراتژی مشخص و معینی داشت، گفت: از میان این شش ابر چالش، سه ابرچالش بحران آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی، ریشه در اقدامات نادرست طی سه دهه گذشته دارد و بذر آن در گذشته کاشته شده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد، حافظه بلندمدت دارد و اثرات هر اتفاقی بعدها خود را نشان می‌دهد، افزود: با وجود کاهش ۳۰ درصدی درآمد سرانه در مقایسه با سال ۱۳۵۵، مصرف نسبت به آن سال، یک و نیم برابر افزایش یافته است.
نیلی تاکید کرد: یکی از عواملی که سبب کاهش تولید ناخالص داخلی، همزمان با تداوم مصرف شده، این است که دارایی‌های کشور یعنی آب، هوا، صندوق های بازنشستگی، نظام بانکی و دارایی‌های دولت کاملاً مصرف شدند. زمانی منابع صندوق بازنشستگی کشوری توسط دولت استقراض شد و امروز دولت به این صندوق بدهکار است.
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط نمی‌توان به حل تمام این چالش‌ها امیدوار بود، گفت: درخواست من از سیاسیون، اقتصاددانان و جامعه کارآفرین، تشکیل گفتمان ملی با آگاهی و به دور از هیجانات سیاسی برای حل این مسائل است. حل این مسائل، جای بازی سیاسی نیست و نیاز به انسجام ملی دارد.
وی با اشاره به اینکه ریشه چالش‌های بحران بانکی و بودجه نیز در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته، تصریح کرد: در نیمه دوم دهه ۸۰، مصرف سایر دارایی‌های کشور مانند دارایی‌های نظام بانکی، آغاز مشکلات نظام بانکی را رقم زد.