تردد کشتی های ۱۶ خط بین المللی به ایران

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت کشتیرانی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اکنون روی موج رونق قرار گرفته و ۱۶ خط بین المللی به ایران تردد دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد سعیدی، اظهار داشت: اولین اقدام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از توافق برجام، بازگشت مجدد به بازار بین المللی با برطرف کردن شرایط محدودیت های ایجاد شده و بازگرداندن سرویس های از دست رفت در دوران تحریم بود.
وی افزود: خط بندرعباس یا خلیج فارس به مقاصد کشورهای اروپایی از جمله هامبورگ آلمان، آنتورب بلژیک و بندر جنوای ایتالیا، نخستین خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی بود که در طول یک سال اخیر ایجاد شد.
وی تاکید کرد: کشتیرانی نخستین شرکتی بود که تنها در ۲۰ روز اولیه اجرای این توافق توانست از آثار برجام استفاده کند و خط اروپا را به سرعت راه اندازی کند.
سعیدی ادامه داد: خط دوم، اتصال به منطقه آمریکای لاتین بود که در دوران تحریم از دست رفته بود که در حال حاضر کشتی های ایرانی به صورت منظم و مرتب به بنادر آمریکای لاتین در کشورهای برزیل، اروگوئه و آرژانتین و بدون هیچ محدودیتی رفت و آمد می کنند.
وی یادآور شد: در سومین اقدام نیز بنادر آفریقا به عنوان هدف تعریف شد. همچنین در آسیای شرقی نیز که در گذشته تنها به چند کشور محدود رفت و آمد می شد، همه بنادر از جمله کره جنوبی و ژاپن نیز تحت پوشش قرار گرفتند. خطوط جدیدی نیز برای بنادر بمبئی و ام القصر عراق به صورت منظم تعریف شده است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت : در دوران تحریم بسیاری از محصولات صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی که به اروپا صادر می شد، در ابتدا به ترکیه ارسال و سپس به سمت اروپا توسط شرکت های ترک صادر می شد که هزینه زیادی به این نوع از محصولات صادراتی ایران تحمیل می کرد.
سعیدی ادامه داد: در حال حاضر، با توجه به سرویس منظم ایجاد شده، صادرات محصولات بخش های مختلف، می تواند به طور مستقیم، از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به مقاصد نهایی ارسال شود.
وی تصریح کرد: در دوران جدید با توجه به اینکه ۱۶ خط بین المللی به بنادر ایرانی رفت و آمد می کنند، در مجموع ۵۵ درصد از صادرات و واردات از تمام دنیا، به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وابسته است.