کم توانی زنان با خروج زودهنگام از چرخه کار

یک فعال حوزه زنان گفت: بازنشستگی های زودهنگام به خصوص درباره زنان، آن ها را در بلند مدت به مسائل متعددی چون رشد آسیب های اجتماعی و کم توانی در حوزه های سلامت و کیفیت زندگی دچار می کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، زهرا نژادبهرام، فعال حوزه زنان با اشاره به مشکلاتی که بازنشستگی زودهنگام برای زنان ایجاد می کند، اظهار داشت: بازنشستگی های زودهنگام به ویژه اگر گسترده باشد، علاوه بر ایجاد بار مالی برای صندوق های بازنشستگی، سبب خروج زنان شاغل از بازار کار، عدم تمایل کارفرمایان برای به کارگیری زنان به دلیل بازنشستگی پیش از موعد، عدم تمایل سازمان ها نسبت به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی زن به دلیل تمایل آن ها به بازنشستگی زودهنگام، کاهش نرخ اشتغال زنان و عدم پیشرفت زنان می شود.
نژادبهرام در ادامه افزود: کشور نیازمند نیروهای متخصص و مجرب برای رفع مشکلات است و زنان بخش مهمی از نیروی کار محسوب می شوند، در نتیجه خروج زودهنگام زنان از چرخه کار به ویژه نیروهای کارآزموده که در سن تولید و مشارکت اقتصادی هستند، ضربه زیادی را به هم زنان و هم به کشور وارد می کند.
نخستین معاون زن فرماندار تهران، گفت: با خروج زنان از چرخه کار به تدریج فرصت های اشتغال زنان محدودتر شده و فضای شغلی کشور مردانه تر می شود.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که همه گیر شدن بازنشستگی زودهنگام زنان در بلند مدت، منجر به تداوم و نهادینه شدن «فقر» درمیان زنان می شود؛ چراکه هم فرصت های اشتغال از آن ها دور می شود و هم مسائل متعددی چون آسیب های اجتماعی و کم توانی در حوزه های سلامت و کیفیت زندگی را به دنبال می آورد.

خبرنگار: فاطمه قوتی