چگونه می‌توان بحران صندوق‌های بازنشستگی را مدیریت کرد؟

کتاب مجموعه مقالات با عنوان «مدیریت صندوق های بازنشستگی» به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی چاپ و منتشر شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق های بازنشستگی کشوری، به نقل از ماهنامه تحلیلی قلمرو رفاه، از آنجا که پایداری مالی صندوق‌ها همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌، دولت‌ها درصدد آن بوده‌اند که با اصلاحات پارامتریک این عدم توازن میان منابع و مصارف را برطرف کنند، اما با توجه به آنکه افراد جامعه چنین اصلاحاتی مانند افزایش سن اشتغال یا کاهش مقدار مستمری‌ها را معمولا برنمی‌تابند و از آنجا که به طور معمول چنین اقداماتی از محبوبیت دولتمردان و سیاستگذاران در سطح جامعه می‌کاهد، معمولا چنین اقداماتی در عمل انجام نمی‌شوند.
در دو دهه‌ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بحث عمومی در بسیاری کشورها به موضوع اینکه آیا باید برنامه‌های بازنشستگی عمومی به سمت ذخیره‌گذاری بروند یا خیر، اختصاص یافته ‌بود اما از دهه‌ ۱۹۹۰ به بعد این سوال به سمت بهترین شیوه‌ سازماندهی ذخیره‌گذاری سوق پیدا کرد و به این ترتیب شیوه‌ مدیریت صندوق‌های بازنشستگی که بر سیاست مالی و بازارهای مالی اثرگذار است، در بسیاری کشورها در مرکز توجه قرار گرفت و آن‌ها دریافتند، عدم مدیریت صحیح صندوق‌ها سبب عدم موفقیت در مشارکت بازارهای مالی می شود.
به همین منظور بانک جهانی از طریق موسسه بانک جهانی، بخش مالی ریاست بانک و بخش ریاست توسعه‌ انسانی بانک، تصمیم به سازماندهی و برگزاری کنفرانس‌هایی در زمینه‌ صندوق‌های بازنشستگی عمومی و مسائل مربوط به آن می‌گیرد. اولین کنفرانس از ۲۴ تا ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۱ توسط بانک جهانی برگزار و در فاصله‌ پنجم تا هفتم ماه مه سال ۲۰۰۳ نیز بانک جهانی میزبان برگزاری دومین کنفرانس مدیریت صندوق‌های بازنشستگی با موضوع «حکمرانی؛ پاسخگویی و سیاست‌های سرمایه‌گذاری» در واشنگتن‌دی‌سی آمریکا بود.
کتاب «مدیریت صندوق‌های بازنشستگی» در ۱۰ فصل مجزا شامل ۱۰ مقاله توسط اساتید به نام این عرصه گردآوری و تدوین شده ‌است. تمامی مقالات دارای پایه‌ تجربه‌ عملی یک صندوق بازنشستگی دولتی عمومی است که همین ویژگی می‌تواند راهکارهای عملی مفیدی را در اختیار سیاستگذاران صندوق‌ها قرار دهد. سه فصل ابتدایی کتاب با عناوین: چارچوبی برای مدیریت صندوق‌ها، حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی عمومی، درس‌هایی از حکمرانی شرکتی و شواهد بین‌المللی و در آخر شفافیت و پاسخگویی صندوق‌های مستمری عمومی به صوت جزیی و با در نظرگرفتن تجارب کشورهای مختلف به موضوع مورد بحث پرداخته‌اند و سایر فصل‌های کتاب نیز به مطالعه‌ موردی کشورهایی که هرکدام در مراحل مختلفی از توسعه‌یافتگی قرار دارند مانند: کانادا، ایرلند، ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگر در زمینه‌ موضوعات گفته شده پرداخته‌اند.
مسائل مطرح شده در این کتاب را می توان در ارتباط با مسائل و چالش‌های پیش روی صندوق‌های بازنشستگی ایران دانست که راهکاری برای حل آن‌ها به صورت مشخص وجود ندارد؛ همچنین موضوعات مهمی مرتبط با صندوق‌ها از قبیل حکمرانی صندوق، پاسخگویی مدیران صندوق، سیاست‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت جهت حفظ حقوق سهامداران و حکمرانی شرکتی را نیز شامل می‌شود.
کتاب «مدیریت صندوق های بازنشستگی» با ترجمه محمدرضا فرهادی پور، در زمستان سال ۱۳۹۵ توسط موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی، چاپ و به قمیت ۱۲ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.