بازنشستگی ۲۸ هزار پرستار در چهار سال اخیر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در چهار سال اخیر ۲۸ هزار نیروی پرستاری بازنشسته شدند، اما یک ردیف استخدامی به این وزارتخانه اختصاص داده نشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سلامت نیوز، سید حسن قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: این شرایط در حالی است که بر اساس قانون مشاغل حساس، به ازای هر یک نیروی بازنشسته باید یک نفر جایگزین شود.
وی گفت: در دولت یازدهم ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین مراجعه به بیمارستانها و اورژانس های بیمارستانی افزایش یافت طوری که در برخی از بیمارستانها ضریب اشغال تخت از ۲۵ به حدود ۸۰ درصد رسید.
هاشمی ادامه داد: علاوه بر آن، ۱۲ هزار پزشک و متخصص در کشور توزیع شدند و بیش از ۲۱ هزار تخت بیمارستانی جدید ایجاد شد، با این وجود، نیروی انسانی وزارت بهداشت افزایش نیافت.
هاشمی یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان مجوز بکارگیری حدود ۱۷ هزار نفر به وزارت بهداشت داده شده و با توجه به این که هر تخت بیمارستانی باید حداقل ۲.۴ نیروی انسانی داشته باشد، به حدود سه برابر این تعداد نیاز است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود تعداد زیادی نیروی انسانی قراردادی در این وزارتخانه، تصریح کرد: خلاف دیدگاه نیروهای قراردادی، هر تعداد پرسنل قراردادی که تبدیل وضعیت شوند، به نفع دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است، چراکه در این صورت، حقوق آن ها توسط دولت و از خزانه، پرداخت می شود و وزارت بهداشت دیگر مجبور به پرداخت حقوق از محل درآمدهای خود، نیست و می تواند این منابع را برای توسعه فضاهای بهداشتی، درمانی و آموزشی هزینه کند.
وی گفت: حدود ۱۱۰ هزار نفر پرسنل قراردادی در وزارت بهداشت وجود دارند که سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی، به آنها پرداخت می شود.
هاشمی ابراز امیدواری کرد: در دولت دوازدهم مشکلات نیروی انسانی در وزارت بهداشت کاهش یابد.