پیشرفت ۵۲ درصدی ساخت فاز دوم پتروشیمی جم

مدیر عامل شرکت توسعه پلیمر پاد جم گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ساخت فاز دوم پتروشیمی جم ۵۲ درصد است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت شرکت پتروشیمی جم، شهریار حسنی، در خصوص پیشرفت پروژه کارخانه شرکت توسعه پلیمر پاد جم، اظهار داشت: این پروژه از سال ۱۳۸۸ شروع شده و تا پایان سال ۹۴ حدود ۲۲ درصد پیشرفت داشت که عمدتا شامل عملیات خاکی و سازه‌های بتونی بود؛ اما در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ساخت این کارخانه ۵۲ درصد است.
وی تاکید کرد: این شرکت برای اجرای پروژه ABS/Rubber در فاز ۲ پتروشیمی جم و بهره‌داری از آن تاسیس شده و قرار است ۲۰۰ هزار تن در سال ABS و ۶۰ هزار تن Rubber تولید کند.
حسنی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ شرکت دیگر محصول ABS تولید می‌کنند که مجموعا ۶۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید دارند. محصول Rubber که قرار است در طرح شرکت پلیمر پاد جم تولید شود علاوه بر ظرفیت بالای تولید، شامل گریدهایی است که برای اولین بار در کشور تولید می‌شود.
وی افزود: در شرایط فعلی حدود ۸ میلیون تن ABS در جهان تولید می‌شود که کره جنوبی و تایوان بزرگترین تولید کننده‌های این محصول هستند.
مدیر عامل شرکت توسعه پلیمر پاد جم با اشاره به اثر منفی تحریم ها در اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: تحریم ها قطعاً بر روند پیشرفت این پروژه اثرگذار بودند. اما نمی توان همه مشکلات را ناشی از تحریم ها دانست. آنچه که بیش از تحریم ها به پروژه آسیب زد، عملکرد افرادی بود که با دور زدن تحریم ها، تجهیزات مورد نیاز کشور را با چند برابر قیمت و بدون کیفیت وارد می کردند و این رویه آن زمان به کاسبی برای عده ای تبدیل شده بود.
حسنی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته بسیار بیشتر از تمام شش سال نخست، اجرای پروژه پیشرفت داشته است، گفت: در حال حاضر تمام تجهیزات بدون واسطه و در شرایط کاملا رقابتی خریداری می‌شود. ضمن اینکه اکنون برای خرید تجهیزات، از تسهیلات بانکی خارجی و از طریق گشایش اعتبارات اسنادی مدت‌دار، استفاده می شود.
مدیر عامل شرکت توسعه پلیمر پاد جم با اشاره به مهمترین خریدار محصولات ABS/Rubber تاکید کرد: عمده مصرف ABS در تولید قطعات الکترونیکی و در رتبه دوم قطعات خودرو است. در حال حاضر، چین بزرگترین مصرف کننده ABS است و بعد از آن آمریکا و اروپای غربی قرار دارند.
وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری، فاز نخست کارخانه ABS/Rubber به بهره برداری برسد و تا نیمه دوم سال ۹۷ نیز از فاز دوم این کارخانه بهره برداری شود.