خدمات اجتماعی طراز اول تعیین کننده مقصد مهاجرت بازنشستگان جهان

روند مهاجرت بازنشستگان در جهان معمولا از کشورهای توسعه‌یافته و گران به سمت کشورهایی است که شاید کمتر توسعه‌یافته باشند، اما خدمات اجتماعی طراز اولی ارائه می‌کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از هفته نامه آتیه نو، در دنیای امروز با توجه به بالا رفتن نرخ امید به زندگی، دوران بازنشستگی طولانی‌تر از گذشته شده است. هرچند بیشتر ایرانی‌ها دوران بازنشستگی را نیز در ایران سپری می‌کنند، اما در بسیاری از کشورها، مهاجرت به کشوری دیگر برای گذراندن این دوران بسیار مرسوم است.
گزارش ها نشریه لایف نشان می دهد که بخش عمده‌ای از بازنشستگان که به دنبال تغییر مکان زندگی در این دوران هستند، کشورهای دورافتاده با طبیعت چشم‌نواز مانند پاناما را انتخاب می‌کنند. جایی که بتوانند در آرامش روزگار بگذرانند، مالیات کمتری بپردازند، خدمات درمانی و اجتماعی خوبی دریافت کنند و در مقایسه با کشورشان در قبال این امکانات، هزینه کمتری پرداخت کنند.
به همین دلیل معمولا روند مهاجرت بازنشستگان از سمت کشورهای توسعه‌یافته و گران به سمت کشورهایی است که شاید کمتر توسعه‌یافته باشند، اما خدمات اجتماعی طراز اول ارائه می‌کنند.
پاناما جنوبی‌ترین کشور در مرکز قاره آمریکاست که در رأس فهرست جهانی بهشت بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته است. در این فهرست که توسط مجله لایف ارائه شده، از پاناما به‌عنوان «ارزان‌ترین، بهترین و سودمندترین محل بازنشستگی در جهان» یاد شده است.
اکوادور در سال ۲۰۱۶ در رتبه دوم فهرست مجله لایف قرار گرفته است. از مزایای بازنشستگی در این کشور می‌توان به مسکن ارزان‌قیمت و آب‌وهوای خوب آن اشاره کرد. درواقع، این کشور به علت برخوردار بودن از آب‌وهوای خوب و مسکن ارزان‌قیمت، این جایگاه را در رتبه‌بندی ۲۰۱۶ از آن خود کرده است.
کشور مالزی دارای تنوع اقلیمی بی‌نظیری است، از سواحل استوایی و جنگل‌های دورافتاده گرفته تا شلوغی فزاینده پایتخت آن کوالالامپور و تابش آفتاب در کل سال. این کشور محل گرانی برای زندگی نیست و در شاخص هزینه‌های زندگی، در سطح جهانی، میان ارزان‌ترین کشورها برای زندگی قرار گرفته است. همچنین حقوق بازنشستگی یا درآمد تامین‌اجتماعی بازنشستگان مالزی به طور معمول معاف از مالیات است.
بازنشستگان با زندگی در اسپانیا از بهترین آب‌وهوای اروپا بهره‌مند خواهند شد، به‌ویژه در منطقه ساحلی مدیترانه که در آن آب‌وهوا در تابستان گرم و آفتابی و در زمستان معتدل است. برمبنای گزارش‌های مجله بین‌المللی لایف، اسپانیا دارای رتبه بالایی از لحاظ زیرساخت‌ها و شبکه‌های مدرن جاده، حمل‌ونقل عمومی و اینترنت سرعت بالا در تمام نقاط است.
پرتغال با سواحل و زمین‌های گلف، روستاهای ماهیگیری و شهرهای قرون‌وسطی، جذابیت خاص خود را دارد. با توجه به جدیدترین مطالعه سالانه «واحد اطلاعات اکونومیست»، لیسبون پایتخت پرتغال یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و از بهترین مناطق برای زندگی است. انتخاب پرتغال به‌عنوان محل زندگی برای بازنشستگان از لحاظ مالیاتی بسیار سودمند است. با توجه به وضعیت ساکنان غیردائم این کشور، منبع حقوق بازنشستگی خارجی آنها تا یک‌دهه معاف از مالیات بر درآمد است.
تایلند معروف به «سرزمین لبخندها» به علت هزینه پایین زندگی، آب‌وهوای استوایی، دارا بودن فرهنگی که برای مسن‌ها احترام قائل است، به‌علاوه عدم اخذ مالیات از بازنشستگان خارجی، بر چهره بازنشستگان مهاجر لبخند می‌نشاند. مجله بین‌المللی لایف، این کشور را با توجه به شاخص هزینه‌های زندگی و قیمت رقابتی ملک، یکی از ارزان‌ترین کشورها معرفی کرده است.