سالمندی جمعیت جهان دستاورد قرن ۲۱

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالمندی جمعیت و توسعه شهرنشینی از جمله دستاوردهای قرن ۲۱ است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از دبیرخانه شورای ملی سالمندی، انوشیروان محسنی بندپی، در همایش بین‌المللی سالمندی جمعیت که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان و نمایندگان صندوق جمعیت سازمان ملل از ۹ کشور جهان در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: سالمندی جمعیت و توسعه شهرنشینی دستاورد قرن ۲۱ بوده و این مساله در کشورهای در حال توسعه آسیا و اقیانوسیه با روند بسیار سریعتری در حال افزایش است.
محسنی بندپی، با اشاره به اینکه در سال ۹۰ بیش از هشت درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال داشتند، گفت: این میزان در سال ۹۵ به ۹.۳ درصد رسید؛ به همین دلیلی، باید با تدوین قوانین لازم، سیاستگذاری مناسبی در حوزه سالمندی انجام شود تا سالمندان کشور زیر چتر حمایتی قرار گیرند.
وی با اشاره به استقرار دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی کشور، گفت: تخصصی‌ترین نهاد درخصوص برنامه‌ریزی سالمندی، سازمان بهزیستی کشور است که با ۲۲ هزار نیروی متخصص و شرکاء اجتماعی، ارائه خدمت می‌کند.
محسنی بندپی بر توانمندسازی زنان سالمند به منظور بهبود کیفیت زندگی در دوران سالمندی تاکید کرد و گفت: در این خصوص ۴۵ هزار زن سالمند با همکاری معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و با هدف ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به سالمندان، تکریم جایگاه سالمندان، فراهم‌سازی زمینه‌های نشاط و شور اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند که قرار است این تعداد به ۷۰ هزار نفر افزایش یابد.
محسن سلمان نژاد، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، نیز در این همایش، با بیان اینکه رشد جمعیت سالمندی گریبانگیر ایران شده است، گفت: دولت‌ها باید نظام مالی بودجه‌ای درخصوص مستمری سالمندان را به گونه ای تنظیم کنند که منجر به استقلال و کرامت سالمندان شود.
سلمان نژاد با بیان اینکه مراقبت از سلامت سالمندان در دنیای امروز مساله بسیار مهمی است، افزود: در دهه های اخیر، سالمندان بیشتر به بیماری های غیرواگیر مبتلا می شوند که هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: در آینده، به پیشگیری در کشور با جدیت بیشتری نگاه شود، تا شعار «پیشگیری بهتر از درمان» به امری نهادینه در کشور تبدیل شود.