تلاش دولت و مجلس برای کاهش تبعیض حقوق بازنشستگان و شاغلین

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: دولت و مجلس در دوره جدید تلاش جدی برای کاهش اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلین دستگاه های اجرایی دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر شیرمحمدی، در گفت و گو با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان در دولت دوازدهم بازهم افزایش می یابد تاکید کرد: دولت و مجلس به صورت جدی در زمینه تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری ورود کرده و تلاش می کنند با تصویب قانون مدیریت جامع خدمات کشوری، در دوره فعالیت دولت دوازدهم، اختلاف حقوق ها در تمام بخش ها کاهش یافته و تبعیض ها پایان یابد و در نتیجه حقوق بازنشستگان کشوری نیز بیشتر شود.
وی با بیان اینکه ترمیم حقوق که در بودجه سال ۹۶ تصویب و اجرا شده است، پیشنهاد دولت یازدهم بود و به تصویب مجلس رسید، افزود: قرار است دولت در طول برنامه ششم و بر اساس ماده ۳۰ این قانون، بررسی های لازم را در نظام پرداخت و یکسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف رفع تبعیض میان کارمندان و این قشر پیشکسوت انجام دهد.
شیرمحمدی با تایید اینکه اجرای کامل این قانون نیازمند اعتبار کلانی است، ادامه داد: با اجرای کامل این قانون حقوق بازنشستگان جدید و قدیم یکسان می شود که در مرحله اول، بازنشسته هایی که زیر ۲ میلیون تومان دریافتی داشتند، با اعتباری بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان مشمول اجرای این قانون شدند. در این راستا کارمندان دولت با افزایش ۱۰ درصدی حقوق و بازنشستگان قدیمی با افزایش ۲۰ درصدی دریافتی به سطح تقریبا یکسانی از درآمد رسیدند.
وی ادامه داد: البته توجه به این نکته هم ضروری است که کارمندان دولتی هم چندان حقوق بالایی نمی گیرند. درحال حاضر میانگین کل دریافتی شاغلین ماهیانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین کل دریافتی بازنشستگان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه است و با توجه به هزینه های بالای زندگی این رقم زیاد نیست.
شیرمحمدی گلایه های موجود از وجود تبعیض در پرداخت دستمزدها را ناشی از برخی دریافتی هایی دانست که شاغلین به مناسبت های مختلف از دستگاه خود می گیرند و بازنشستگان از این مزیت بی بهره اند. همچنین بر اساس یک روند متداول در بین کارکنان کشوری حقوق این گروه در دو سال آخر بر اساس مجوزهای خاص و فوق العاده های متعدد افزایش می یابد و این افراد حقوق بالایی در دوسال آخر خدمت خود دریافت می کنند و در نتیجه بازنشستگانی که در سال های قبل بازنشسته شده اند، رقمی بسیار پایین تر از کسانی که شاغل هستند دریافت می کنند.
شیرمحمدی در خصوص تبعیض بین بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی، گفت: شکل و مسیر پرداخت حقوق در سازمان تامین اجتماعی مسیر کاملا متفاوتی است. براساس ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم توسعه اگر افزایش دستمزد حقوق بگیران تامین اجتماعی در دو سال آخر غیر متعارف بود، برای دستیابی به حقوق بازنشستگی میانگین دریافتی ۵ سال آخر کار آنان محاسبه می شد، در حالی که روند محاسبه حقوق بازنشستگی در کارکنان کشوری و لشگری کاملا متفاوت و صرفاً همان دو سال آخر خدمت است.
مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی در تامین اجتماعی فرمول بسیار خوبی است و سبب می شود دریافتی بازنشستگان و شاغلین تفاوت زیادی نداشته باشد، اما در مورد کارمندان کشوری و لشگری به دلیل تغییرات حقوق شاغلین در دو سال آخر این اختلاف دریافتی کاملاً مشهود است. به همین دلیل قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین برای این گروه اجرا شده است.
شیرمحمدی، پرداختی نامتعارف برخی دستگاه ها به کارمندان خود را آزاردهنده خواند و افزود: برخی دستگاه ها از قانون خدمات کشوری و نظام هماهنگ پرداخت جدا شده و با مجوزهای خاص، به کارکنانشان ارقامی نامتعارف پرداخت می کنند که روشی بسیار نامطلوب است و باید این رویه متوقف شود.
وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید همه دستگاه ها را زیر مجموعه قانون خدمات کشوری قرار دهد و این استثناها را تعدیل یا حذف کنند تا تبعیض موجود در زمینه حقوق و دستمزد در کشور از بین برود.