صندوق های بازنشستگی باید مستقل از دولت و خودکفا باشند

رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود در دفاع از کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: صندوق های بازنشستگی از ثبات و پایداری برخوردار نیستند و وابستگی کامل به دولت دارند در حالیکه باید مستقل باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد به وزیران کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: امروز خلاف آنچه تصور می شد، همه صندوق های بیمه و بازنشستگی دچار بحران بوده و از ثبات و پایداری لازم برخودار نیستند.
وی تصریح کرد: اعتبارات زیادی از سوی دولت به صندوق های بازنشستگی تخصیص داده شده است در حالیکه صندوق ها نباید به دولت وابسته باشند و باید به منابع خودشان تکیه کنند.
روحانی با بیان اینکه هیچ یک از صندوق ها امروز قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند، گفت: درآمد حاصله دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ در حالیکه سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی از سوی دولت تخصیص داده شد.
رئیس جمهوری افزود: وقتی ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌ها، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه و براساس مصوبه نمایندگان محترم مجلس ۶۰ هزار میلیارد هم به صندوق توسعه اختصاص یابد، در مجموع ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که این نیمی از بودجه است و اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک مرکزی هم حساب کنیم دیگر چیزی از بودجه کشور باقی نمی ماند.
وی در دفاع از وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه من وزیری برای دولت دوازدهم می خواهم که در دل کار حضور داشته باشد، گفت: آقای ربیعی فردی است که از دل جامعه کارگری بزرگ شده و کار کرده است. فردی که کارگران کشور به او اعتماد دارند.
روحانی یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به بدنه بزرگ و طویل آن توسط خود نمایندگان ایجاد شده و دولت علاقه مند به تفکیک، کوچک شدن و چابک سازی این وزارتخانه است. وظیفه دولت ارائه لایحه در این زمینه است و مجلس نیز به وظیفه ملی خود عمل می کند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بنگاه داری در صندوق ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسوولیتی سنگین و غیرتخصصی است، گفت: بنگاه های اقتصادی در این حوزه باید آماده واگذاری در بازار شوند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور