ضرورت شناخت باورهای جامعه برای روابط عمومی ها

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «روابط عمومی زبان گویای سازمان هاست» کمترین و نادرست ترین برداشت از وظایف و ماهیت روابط عمومی است. روابط عمومی باید باورها، ارزش ها و گرایش های جامعه را بشناسد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حجت الله میرزایی در همایش دو روزه «رابطان روابط عمومی صندوق های بازنشستگی کشوری در استان ها» که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: روابط عمومی بیش از اینکه زبان سازمان باشد، چشم و گوش سازمان است. پس بیش از آنکه زبان را تقویت کنیم، باید چشم و گوش سازمان تقویت شود.
وی با تاکید بر اینکه شناخت باورهای جامعه برای روابط عمومی ها مهم است، تصریح کرد: برای دیده بانی در سازمان ها مهم این است که دیگران فارغ از درست یا نادرستی سخن، چه می گویند و چه تلقی و ذهنیتی از سازمان ما دارند. تمایل جامعه به اینکه چه باید بشود، گرایش های جامعه را شکل می دهد. باورها و گرایش ها و ارزش های جامعه را باید شناخت، دید و شنید.
میرزایی یکی دیگر از وظایف رابط عمومی ها را تبدیل گفت به گفت-گفت و گفت و گو دانست که نیازمند الزاماتی است و افزود: در دنیای امروز، هر شهرند یک رسانه است و همین شرایط، کار روابط عمومی ها را سهل و ممتنع می کند. در گذشته تابلوی اعلانات، بولتن داخلی و بعدها روزنامه و بعد از آن نیز رادیو و تلویزیون به کمک روابط عمومی آمد؛ اما اکنون رسانه های اجتماعی وجود دارند که عکس آنچه تصور می شود، کار روابط عمومی ها را بسیار سخت تر کرده اند.
وی با بیان اینکه صرف داشتن یک کانال تلگرامی یا رسانه اجتماعی مهم نیست، بلکه شناسایی ذائقه اجتماعی مهم است، گفت: روابط عمومی بیش از یک کار اداری است و در حقیقت هنرمندی تام است تا چگونه یک پیام را به خوبی بتواند منتقل کند. در این شرایط، شیوه بیان بسیار مهم است. گاهی پاسخ ندادن بهتر است از پاسخ دادن است؛ اینکه با چه زبانی صحبت کنیم که اثر بخش باشد.
میرزایی ادامه داد: از سوی دیگر، همانطور که روابط عمومی یک هنر است، نوعی پژوهش هم هست؛ چراکه شناخت باور، مبتنی بر پژوهش بدست می آید. بنابراین اجرای CRM و رضایتمندی مشتریان در سازمان ها از جمله روابط عمومی بسیار مهم است که در این زمینه سال گذشته سنجش رضایتمندی بازنشستگان در دستور کار موسسه پژوهشی صندوق قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه کارکرد رسانه و روابط عمومی در قدرت ایجاد گفتمان است، بیان کرد: در دنیای امروز، صف بندی های متنوعی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … وجود دارد و روابط عمومی در این صف بندی ها نیازمند هوشمندی عمیق است.
میرزایی روابط عمومی را ابزاری برای سیاست گذاری در کشورها عنوان کرد و یادآور شد: اگر همین امسال بحث سالمندی به عنوان کار مشخص و اصلی روابط عمومی های صندوق های بازنشستگی باشد، بعد از یک سال تبدیل به مهمترین موضوع و گفتمان کشور می شود.
میرزایی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های مهم برای کار روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری، خانه های امید است، گفت: خانه های امید یکی از مراکزی است که می تواند مورد حمایت رسانه ای قرار گیرد تا با شناسایی توانمندی های مختلف، هم در این مراکز و هم در میان بازنشستگان به خوبی آن ها را در کشور معرفی کرد و از توانمندی های موجود به بهترین شکل استفاده کرد.
وی تصریح کرد: خانه های امید یا به عنوان نهادهای فعال که خدماتی به افراد می دهند مثل کارهای کلینیکی که انجام می دهند یا مشاوره های مورد نیاز و برنامه های فرهنگی و اجتماعی متنوع که عموماً خدمات پرهزینه ای نیست یا در قالب خدماتی است که می توان از بازنشسته ها دریافت کرد. بازنشستگان تجارب بسیار خوبی دارند که می توان از آن استفاده کرد. آن ها نیروهای بسیار خوبی برای اداره مراکز خیریه هستند و در تمام دنیا نیز بسیاری از موسسات خیریه توسط سالمندان اداره می شود. روابط عمومی های صندوق بازنشستگی کشوری می توانند با استفاده از ابزارهای در اختیار، خانه های امید را به خانه های موسپیدان و خردمندان جامعه تبدیل کنند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: رضا حسینی