کتاب آشنایی با بیماری آلزایمر رونمایی شد

کتاب آشنایی با “دِمانس و بیماری آلزایمر” با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری و انجمن آلزایمر ایران چاپ و در اولین همایش مجمع سفیران بازنشستگان کشوری در هتل المپیک تهران رونمایی شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این کتاب در ۱۵ فصل با سر فصل های «دمانس چیست؟، درباره بیماری آلزایمر چه می دانید؟، آیا شما از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می کنید؟، فشارهای عصبی مراقبت کننده، چگونه می توانم از ابتلا به دمانس پیشگیری کنم؟ ورزش و فعالیت بدنی، فشار خون بالا، مرض قند و دِمانس، مصرف دخانیات، تغذیه سالم، افسردگی، چاقی، مصرف الکل، کلسترول، چگونه با افزایش سن از مغز خود محافظت کنیم»، تهیه و منتشر شده است.
روند رو به رشد سالمندی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در دوران سالمندی که به خودی خود بخشی از بازنشستگان کشور را شامل می شود، صندوق بازنشستگی کشوری و انجمن آلزایمر ایران را بر آن داشت که در راستای جلوگیری از روند رو به رشد این بیماری ها کتاب “دِمانس و بیماری آلزایمر” را در ۱۰۸ صفحه چاپ و در اختیار بازنشستگان قرار دهد.
در بخشی از کتاب “دِمانس و بیماری آلزایمر” آمده است: دمانس یا اختلال شناخت و حافظه به شرایطی گفته می شود که بر اثر آن طی روندی آهسته و تدریجی، عملکردهای عالی مغز دچار آسیب شده و از بین می رود. معمولا افت حافظه نشانه ای است که سبب مراجعه فرد به پزشک می شود و علاوه بر آن نقایصی در چندین قلمرو شناختی مانند قدرت تفکر، تکلم، قضاوت، استدالال و ادراک دیده می شود.
بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دمانس (اختلال شناخت و حافظه) با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم است که به مرور حافظه و توانایی های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می کند.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی