شناسایی پروتئین مرتبط با پوکی استخوان در سالمندان

«آستئوپروسس» یا پوکی استخوان روندی است که طی آن بافت و تراکم استخوان نازک و آسیب‌پذیر شده، خطر بروز شکستگی را افزایش می‌دهد. این بیماری یکی از مشکلات عمده سلامتی در افراد مسن تلقی می‌شود. اغلب مواقع این وضعیت با افزایش سلول‌های چربی در مغز استخوان همراه است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سلامت آنلاین، در جدیدترین مطالعه‌ای که از سوی محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگهام آمریکا صورت گرفته، مشخص شده است که نوعی پروتئین به نام Cbf-beta نقشی مهم در حفظ سلول های تولید استخوان ایفا می‌کند. بررسی موش های پابه‌سن‌گذاشته، کاهش چشمگیر میزان این پروتئین را در سلول های مغزاستخوان در مقایسه با موش های جوانتر نشان داده است.
این یافته‌ها همچنین حاکی از آن بود که وقتی این مکانیزم، عملکرد نادرستی پیدا می‌کند، سلول های اجدادی یا اولیه (progenitor cells) ساخت سلول های استخوان ساز را متوقف می‌کنند و در عوض سلول های چربی می‌سازند.
حفظ این پروتئین (Cbf-beta) ممکن است در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان وابسته به سن در انسان ها برای جلوگیری از تولید زیاد سلول های چرب، ضروری باشد.
در این مطالعه که نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences، جزئیات بیشتری از آن را منتشر کرده، محققان خاطرنشان کرده‌اند که با آگاهی درباره این مکانیسم، می‌توان بهتر از پیش به روش های درمانی جدید در زمینه جلوگیری از پوکی استخوان با حداقل عوارض جانبی، دست یافت.