خانه‌ای پر از امید برای بازنشستگانِ شهر باران‌های نقره‌ای

گیلان از استان‌های شمالی کشور به مرکزیت رشت و دهمین استان پرجمعیت ایران است که از سال ۱۳۴۴ در تقسیمات کشوری به‌عنوان استان مستقل اعلام شد. این استان، انتهای غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی جلگه‌های حاشیه دریای خزر را در برمی‌گیرد. طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب و باران‌های نقره‌ای است. باغ محتشم یا پارک شهر در مرکز شهر رشت، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر است و یکی از مناطق خوش و آب‌وهوا و دوست‌داشتنی مردم و به‌خصوص سالمندان گیلانی است. در ضلع غربی این پارک، که به خیابان حافظ می‌رسد، خانه امید بازنشستگان کشوری ساخته شده است. رودخانه گوهررود که دیرباز یکی از مناطق گردشگری و زیبای رشت بود نیز در مجاورت این پارک قرار دارد.
خانه امید بازنشستگان کشوری رشت، زیر ردیفی از نخل‌های تزیینیِ سربه‌فلک‌کشیده، در دوطبقه با ۸۰۰ متر زیربنا در سال ۱۳۹۱ با نمای آجری قرمز و شیروانی‌های قرمزرنگ، بنا شده است. محوطه این خانه نیز با انواع درختچه‌ها و گل‌ها همانند سیکاس، یوکا، کاج طلایی، انبه جنگلی و گل رز آراسته شده است. بازنشستگان با مراجعه به این پاتوق فرهنگی و اجتماعی از خانه‌نشینی فاصله می‌گیرند و دورهمی‌های صمیمانه‌ای با دوستان خود در این محل مهیا می‌کنند. در سردرِ اصلی طبقه دوم خانه امید تابلوی دیجیتالی وجود دارد که به صورت گردشی، فعالیت‌های خانه امید را به مخاطبان و افرادی که در رفت‌وآمد هستند معرفی می‌کند. برای ورود به ساختمان اصلی این ساختمان، بازنشستگان باید از چهار پله کم‌ارتفاع عبور کنند. برای بازنشستگان کم‌توان یا معلول با ویلچر، رمپی با شیب مناسب در کنار پله‌ها تعبیه شده است.
بنرهای تبلیغاتی مختلفی برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و خدمات خانه امید به بازنشستگان در سمت راست درِ ورودی طبقه اول نصب شده است. در سالن اصلی این طبقه، کافه‌تریا خانه امید با نرده‌های چوبی از فضای اصلی سالن جدا شده است و گلدان‌هایی با انواع گل‌های پیچک و دیفن برگ‌انجیری، صحنه‌ای سرسبز، دل‌انگیز و روح‌افزا برای بازنشستگان ایجاد کرده است. فضای سالن تقسیم‌بندی شده و هشت مبل قرمزرنگ برای استراحت و ارتباط مؤثر بازنشستگان در این تقسیم‌بندی‌ها تعبیه شده است.
اتاق پزشک عمومی برای انجام معاینات مجهز به تخت بیمار، کمک‌های اولیه، گوشی پزشک و برخی داروهای ضروری است و اتاق دندان‌پزشک نیز با انواع دستگاه‌های مورد استفاده برای دندان‌پزشکی مجهز شده است. شش غرفه هم برای ارائه خدمات به بازنشستگان به نمایندگی شرکت‌های مختلف اجاره داده شده که از طریق یک راهرو به فضای اصلی سالن منتهی می‌شوند. برای رسیدن به طبقه دوم بازنشستگان باید ابتدا از چهار پله با یک ایستگاه، سپس ۱۰ پله با یک ایستگاه، و نهایتاً از پنج پله عبور کنند، اما در زیر راه‌پله در طبقه اول، درست کنار غرفه فتوکپی، یک آسانسور برای بازنشستگان کم‌توان در نظر گرفته شده است. در طبقه دوم خانه امید بازنشستگان رشت، کتابخانه‌ای با ۱۰ قفسه از کتاب‌های ادبی، تاریخی و دینی، میز مطالعه، صندلی، مجلات علمی و روزنامه دیده می‌شود و سالن همایش ۱۲۰ نفره و دو کلاس آموزش زبان به همراه تجهیزات آموزشی به وسیله یک راهرو به هم مرتبط شده‌اند. همچنین امکانات اطفاء حریق برای مواقع ضروری در قسمت‌های مختلف هردو طبقه خانه امید تعبیه شده است.
در خانه امید رشت مثل بسیاری از خانه‌های امید سراسر کشور، فعالیت‌های آموزشی زبان انگلیسی و رایانه، فعالیت‌های ادبی و هنری و همچنین خدمات اداری و فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشستگان این استان ارائه می‌شود.
خانه‌هایی که در دولت دهم به بهره‌برداری رسیده‌اند به نام «خانه مهر» و سایر خانه‌هایی که در دولت یازدهم برای رفاه حال بازنشستگان کشوری مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند «خانه امید» نام‌گذاری شده‌اند.

گزارش از مینا شیروانی ناغانی