زنجان میزبان همایش بررسی تاثیر ورزش در تندرستی و سلامت بازنشستگان

همایش یک روزه «بررسی تاثیر ورزش در تندرستی و سلامت بازنشستگان» به همت صندوق بازنشستگی کشوری استان زنجان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری استان زنجان، صدیقه دهنایی، رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان زنجان، در همایش «بررسی تاثیر ورزش در تندرستی و سلامت بازنشستگان» که به همت صندوق بازنشستگی کشوری استان زنجان در سالن همایش‌ جهاد کشاورزی این استان برگزار شد، با بیان اینکه دوران میانسالی یکی از بهترین دوران زندگی هر انسانی است، اظهار داشت: در این دوران انسان برای پرداختن به امور زندگی خود فرصت بسیار مناسبی در اختیار دارد.
دهنایی با تاکید بر مهم بودن نگرش و انگیزه افراد در زندگی، گفت: مهم‌ترین موضوعی که موجب نشاط و شادابی در یک فرد می‌شود، ورزش است.
وی با بیان اینکه مهمترین عاملی که سلامتی سالمندان را به خطر می‌اندازد، سیگار و مصرف مشروبات الکلی است، تصریح کرد: مفاصل سالمندان در دوران سالمندی و بازنشستگی به دلیل کارکرد عمر، حساس بوده و این افراد باید در نشستن دقت شود.
دهنایی با بیان اینکه تغییر الگوی زندگی برای پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش هزینه‌های اقتصادی، کاهش نابسامانی‌های خانوادگی، کاهش هزینه‌های تحمیلی به دولت و کاهش مصرف بی‌رویه دارو در جامعه مهم است، تصریح کرد: چابکی انسان از سن ۲۴ سالگی به تدریج کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید ورزش مستمر در سنین مختلف مورد توجه قرار گیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این همایش با اشاره به اینکه در دوران سالمندی باید فضا و امکانی فراهم شود تا به ورزش در این دوران توجه جدی شود، گفت: در دوران سالمندی تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و جسمی در افراد رخ می‌دهد. یکی از مسائلی که در این دوره روی زندگی سالمندان اثرگذار است کیفیت زندگی آن ها است.
ذبیح الله تاراسی با اشاره به اینکه کاهش کیفیت زندگی در دوران بازنشستگی و سالمندی یکی از موضوعاتی است که با آن روبه‌رو هستیم، افزود: میزان جذب مواد غذایی مختلف در دوران سالمندی پایین است و ورزش می تواند به افزایش میزان جذب مواد در افراد مسن کمک کند.
وی با اشاره به اینکه در آینده تعداد سالمندان در جهان چهار برابر جمعیت فعلی خواهد شد، اظهار داشت: در کشورمان نیز جمعیت سالمندان رو به افزایش است و باید فضا و امکانی فراهم شود تا به ورزش در این دوران توجه جدی شود.
وی با بیان اینکه ورزش بر روی بیماری‌هایی چون دیابت و قند خون تاثیرگذار است، گفت: در دوران سالمندی باید به اصلاح روش زندگی توجه شود. حرکات ورزشی در این دوره و بین سالمندان باید به آرامی آغاز شود.
تاراسی با اشاره به اینکه متاسفانه در حدود ۱۳ درصد از مردم ما ورزش منظم دارند، تاکید کرد: متاسفانه وضعیت سالمندان در این زمینه بدتر است. در حالیکه ورزش علاوه بر اثرات مهم در سلامت جسمی و روحی سالمندان به افزایش تعادل آن ها نیز کمک می کند.