همایش ملی امید اجتماعی در ایران برگزار می شود

نخستین همایش ملی «امید اجتماعی در ایران» اسفند امسال به همت موسسه رحمان و با همکاری نهادهای دولتی، اجتماعی و پژوهشی در تهران برگزار می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، نخستین همایش ملی «امید اجتماعی در ایران» با هدف فهم و توضیح مفهومی و نظری امید اجتماعی در رشته‌ها، حوزه‌ها و پارادایم‌های فکری مختلف و همچنین فراهم شدن زمینه ای برای تبدیل مفهوم «امید اجتماعی» به مسأله اجتماعی در حوزه نظریه‌پردازی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، به همت موسسه رحمان و با همکاری نهادهای دولتی، علمی، پژوهشی و مدنی، اسفندماه امسال در تهران برگزار می شود.
بر اساس مطالعات و پژوهش‌های اخیر و به استناد عمده‌ترین تحقیقات ملی که در کشور انجام گرفته است، مانند طرح ملی بررسی سرمایه اجتماعی و طرح ملی سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان به نظر می‌رسد یکی از بنیادی‌ترین مسائل اجتماعی پیش رو، پایین بودن امید اجتماعی است که منجر به کاهش یا تخریب سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و کنش اجتماعی می‌شود. همچنین میزان پایین امید اجتماعی در جامعه، باعث می‌شود جامعه بیش از پیش از اخلاق و معنویت دور شده، به سمت فرهنگ مادی و رفتارهای فرصت‌طلبانه و عدم رعایت حقوق انسان‌های دیگر سوق پیدا کند. از این رو، بررسی علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی و چاره‌جویی برای آن، تلاش برای روشن نمودن ابعاد «امید اجتماعی» و تحصیل یک صورت‌بندی صحیح از این مساله در ایران ضروری به نظر می‌رسد.
همایش ملی «امید اجتماعی» در ۴ محور اصلی شامل «چیستی مفهوم و دستاوردهای نظری در حوزه امید اجتماعی»، «وضعیت امید اجتماعی در ایران»، «سبب‌شناسی امید اجتماعی و آثار و پیامدهای آن» و «راهکارهای ارتقای امید اجتماعی» برگزار می شود و اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان می توانند چکیده مقالات خود را تا ۱۰ آبان و اصل مقالات را تا ۳۰ آذرماه ۹۶ به دبیرخانه این همایش به نشانی پست الکترونیکی social.hope.rahman@gmail.com ارسال کنند.
همچنین علاقه مندان برای ارتباط با دبیرخانه همایش ملی امید اجتماعی می توانند با شماره تلفن های ۶۶۹۴۵۳۶۹ و ۶۶۵۹۴۹۶۳ تماس گرفته یا به سایت rahman.org.ir مراجعه کنند.