چابک سازی ساختار مالی و سرمایه گذاری صندوق در دو سال اخیر

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با تبدیل شرکت های سرمایه گذاری موجود به صندوق ETF یا صندوق سرمایه گذاری مشترک و تشکیل یک شرکت فناوری اطلاعات در حوزه بانکی، بیمه و بازار سرمایه، ساختاری چابک و شفاف در این هلدینگ ایجاد می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود طهماسبی به مناسبت دومین سالگرد تاسیس هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری، اظهار داشت: تا دو سال پیش نهادی به نام هلدینگ مالی در صندوق بازنشستگی کشوری وجود نداشت و این هلدینگ همه فعالیت ها و برنامه های خود مثل ساختارسازی، انتقال شرکت ها و کارهای حاکمیتی برای همه شرکت های جدید را از صفر شروع کرد.
طهماسبی افزود: اکنون و پس از دو سال فعالیت این هلدینگ، با حمایت های مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و با تلاش همکاران، به نقطه ای رسیده ایم که این هلدینگ یکی از نهادهای بزرگ اقتصادی، با پتانسیل بالا و اثرگذار در بازار مالی کشور محسوب می شود.
وی گفت: یکی از اقدامات مهم در دو سال اخیر مساله «کنترل ریسک» در شرکت ها بود؛ چراکه هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری با شرکت های مالی چون کارگزاری، بیمه، لیزینگ و سرمایه گذاری ها سرو کار داشت که این نوع شرکت ها با توجه به شرایط مالی و پولی کشور، از ریسک بالایی برخوردارند و به همین دلیل محاسبه ریسک و احتمال موفقیت یا شکست هر طرح و برنامه سرمایه گذاری بسیار مورد توجه قرار گرفت و این یک تفکر جدید بود.
وی افزود: نتیجه این تفکر، رسیدن شرکت ها به سودآوری مطلوب و شرایط مناسب از نظر مدیریت ریسک است.
طهماسبی اظهار داشت: امسال سودآوری هلدینگ مالی و سه شرکتی که در محاسبات تلفیق این هلدینگ محاسبه می شوند، در آذرماه امسال که پایان سال مالی است به ۱۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال مالی گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. این محاسبات البته به غیر از سود شرکت های لیزینگ و کارگزاری است که هنوز سهام آن ها به صورت رسمی به این هلدینگ منتقل نشده است.
مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری همچنین با اشاره به مهم ترین اقدامات این هلدینگ از زمان تاسیس تاکنون گفت: اولین حرکت و اقدام هلدینگ، اصلاح ساختار کارگزاری صباجهاد با توجه به شرایط نامناسب آن در سال های گذشته و خطر لغو مجوز از سوی سازمان بورس، بود.
وی یادآور شد: این کارگزاری با سرمایه سه میلیارد تومانی، نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار داده بود که با اقدامات انجام شده، در حال حاضر، اعتبار این کارگزاری حدود ۲۰ میلیارد تومان است که با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان و در حال ثبت، عملا با یک کارگزاری بدون ریسک سروکار داریم.
طهماسبی افزود: نیمی از این ۲۰ میلیارد تومان اعتباری است که به شرکت های گروه داده شده و عملا ریسکی ندارد و مابقی هم اعتباراتی است که از گذشته باقی مانده و در حال تسویه آن هستیم، در واقع اعتبار جدیدی به مشتریان حقیقی داده نشده است.
وی گفت: برنامه ای که در کارگزاری صباجهاد دنبال می شود، اجرای تمامی معاملات و تبادلات در بستر معاملات الگوریتمی و به صورت عملیات آنلاین است که از ابتدای سال آینده اجرا می شود و پس از آن هیچ معامله ای به صورت دستی انجام نمی شود.
طهماسبی، دومین اقدام و گام مهم هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری را راه اندازی لیزینگ عنوان کرد و گفت: با توجه به ریسک بالایی که لیزینگ در کشور دارد، تلاش شد که ارائه خدمات و محصولات لیزینگی با در نظر گرفتن احتمال سوخت شدن اعتبارات باشد.
وی افزود: برای اجرای این سیاست، تمامی فعالیت های لیزینگ بر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان تحت پوشش آن متمرکز شد که همین کار ریسک سوخت شدن منابع و اعتبارات را به صفر رساند.
طهماسبی با بیان اینکه نوسازی ناوگان شرکت ایرانگردی و جهانگردی، تحویل کامیونت به شرکت پگاه و تخصیص ۲ هزار دستگاه خودرو به بازنشستگان کشوری از اقدامات مهم در این زمینه است، ادامه داد: فروش خودروی لیزینگی به بازنشستگان کشوری از محل مطالبات انباشته چندین سال قبل صندوق از شرکت ایران خودرو انجام شد و با ارتباط و تعامل خوب بین این دو نهاد، اعتبار خوبی از ایران خودرو دریافت شد به ویژه اینکه شرایط اعطای خودرو نسبت به سایر طرح های لیزینگی، بسیار جذاب است.
وی همچنین به راه اندازی صندوق بازارگردانی برای سهام مجموعه صندوق اشاره کرد و گفت: این کار به بالا رفتن ارزش پرتفوی صندوق در دو سال گذشته کمک شایانی کرده است.
مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به واگذاری سهام بیمه ملت به بیش از ۱۳۰ هزار بازنشسته عضو صندوق بازنشستگی کشوری نیز اظهار داشت: با اجرای این طرح یک کرسی بیمه ملت به بیش از ۱۳۰ هزار بازنشسته کشوری اختصاص داده شد که با این عمل، مدیریت بیمه ملت به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری انتقال یافت.
طهماسبی درباره آینده هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفت: با توجه به تغییر فعالیت در بازار سرمایه و تحولات عظیمی که در این بازار و حوزه مالی کشور شکل گرفته، تلاش می شود تا در گام نخست، شرکت های سرمایه گذاری موجود به صندوق ETF یا صندوق سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله در بورس تبدیل شود.
وی یادآور شد: با اجرای این برنامه، علاوه بر کاهش بار هزینه بالا که از طریق بنگاه داری به هلدینگ وارد می شد، شفافیت بیشتری برای پرتفوی خُرد صندوق و هلدینگ فراهم می شود. دومین برنامه هلدینگ نیز تبدیل یکی از شرکت های موجود به شرکت فناوری اطلاعات است تا بتوان از مزایای روش های نوین بانکداری، بیمه و بازار سرمایه استفاده و همگام با تغییرات تکنولوژی حرکت کرد.
طهماسبی تاکید کرد: با این دو برنامه عملاً علاوه بر کوچک شدن هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری، با یک سیستم چابک و به روز برای آینده هلدینگ و تامین منابع مطمئن و پایدار برای صندوق بازنشستگی کشوری تلاش می کنیم.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ