ابهامات مطرح شده درباره سانچی داستان سرایی ژول ورنی است

نماینده ویژه رییس‌جمهور در حادثه سانچی از راه‌اندازی سایت دولتی برای پاسخ به ابهامات حادثه سانچی و اعلام نتایج این موضوع خبر داد و گفت: چینی‌ها کوتاهی نکرده‌اند و برخی ابهامات مطرح شده داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایسنا، نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی امروز (سه شنبه) با حضور همه اعضای این کمیته به ریاست علی ربیعی، نماینده ویژه رییس جمهور تشکیل شد. در این نشست راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی رییس سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش و سایر اعضای این کمیته حضور داشتند.
علی ربیعی به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار داشت: همه تلاش‌هایی که در ارتباط با این فاجعه متصور بود را صورت دادیم اما نوع شهادت این عزیزان بر غم همه افزوده است.
ربیعی افزود: موضوع در ابعاد سیاسی، فنی، انسانی و عملیاتی تشریح خواهد شد و قرار است دولت سایتی را پیرامون این موضوع راه اندازی کند و هرگونه سوال را تا مدتی طولانی پاسخ دهیم و به زودی گزارش کاملی را منتشر خواهم کرد که هیچ نکته ابهامی باقی نماند.
نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار داشت: برخی ابهامات که درباره غیر قانونی بودن مسیر نفتکش یا اینکه حرکت به مقصد کره شمالی داشته یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی هدف گرفته شده، داستان سرایی‌های ژول ورنی است که از سوی کسانی مطرح می‌شود که آگاهی از مسائل دریایی، سیاسی و بین‌ الملل ندارند.
نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: فردای موضوع با کارشناسان پزشکی، کارشناسان شیمی، کاپیتان‌ها و متخصصان دریانوردی صحبت کردم. گفتند درست است که موتورخانه تا حدودی امن است اما هوای خود را از عرشه دریافت می‌کند. چینی ها هم تصریح کرده بودند که ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، مازوت و گازوییل و مواد شیمیایی، شانسی برای زنده ماندن باقی نمی‌گذارد.
وی افزود: باور کنید که پیکر دریانوردان هم برای ما مهم بود و این پاسخ سوالی است که می گویند “چرا تکاوران را بردید” صادقانه می گویم باوجود همه اطلاعات، من با یک ابسیلون احتمال هم که کسی جایی و فرصتی، شانس زنده ماندن داشته باشد که تصمیم گیری را سخت می‌کرد، تصمیم به ادامه عملیات گرفتم.
ربیعی گفت: کارشناسی می‌گفت اگر گرفتار آتش نشده باشند، گرفتار گازهای سمی شده اند و شانس زنده ماندن‌ نداشته‌اند اما تصمیم انسانی مانع از این می‌شد که عملیات نجات را متوقف کنیم. قصد نداشتیم یک احتمال بسیار ضعیف را هم از دست بدهیم.
وی اظهار داشت: اگر از روز اول اعلام کرده بودیم که پرسنل جان باخته‌اند این سوال مطرح نمی‌شد که چرا به حرف چینی ها اعتماد کردید و برای نجات اقدام نکردید؟ انتقاد نمی‌شد که چرا همه تلاش را برای حتی کمترین شانس هم نکردیم؟ اکنون حداقل اگر رنج مضاعفی به خانواده‌ها تحمیل شد، پیش خودمان و خدای خودمان می‌دانیم همه تلاش‌مان را کرده‌ایم.
ربیعی تصریح کرد: اندازه ای که از دماغه کشتی کریستال را که دوستان بررسی کردند و وارد نفتکش شده، دو جداره کشتی و مخازن را شکافته است. اینکه چرا سانچی مشتعل شده شاید به خاطر شدت برخورد بوده و شاید هم به دلیل عقب رفتن کشتی چینی پس از برخورد بوده که تولید جرقه کرده است؛ اما علت دقیق حادثه نیازمند بررسی بیشتر است.
وی افزود: براساس قوانین، در بررسی سانحه علاوه بر جعبه سیاه، بخشی هم ملاقات با خدمه کشتی مقابل است که پس از بررسی معاینه دقیق کشتی کریستال و جعبه سیاه، مصاحبه با کارکنانش در فرآیند بررسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت‌ که هنوز این مراحل بررسی آغاز نشده است.
او ادامه داد: ما همیشه دنبال این بودیم که حقیقت گفته شود؛ نه با چینی ها عهد اخوت داریم، نه چیزی. جان یک عزیز ایرانی برای ما به صد هزار رابطه سیاسی می‌ارزد. آنچه درباره تلاش چینی‌ها می بینیم و بیان کردیم را به عنوان ادراک و فهم ما بوده است؛ تصور اینکه چینی ها کوتاهی کرده اند تصور اشتباهی است.
نماینده ویژه رییس جمهور برای پیگیری حادثه سانچی در ادامه توضیحات خود در این نشست گفت: روزی که چینی ها برای ورود به کشتی رفتند در بعضی نقاط کشتی حرارت ۸۰ تا ۹۰ درجه، بود. دسترسی به جعبه سیاه در دسترس‌ترین نقطه برای دسترسی افراد بوده و در همین حین توانستند دو پیکر را هم پیدا و از طریق سبد ویژه از نفتکش خارج کنند. تجهیزاتی هم که در اختیار داشتند فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه باقی ماندن روی کشتی در میان گازهای سمی را به آنها می‌داد.
ربیعی تصریح کرد: بحث محموله به وزارت نفت بر می‌گشت. بخشی به وزارت راه برمی‌گشت و بخش‌هایی به وزارت خارجه؛ لذا دولت تصمیم گرفت یک نفر موضوع را پیگیری و مدیریت کند. نماینده وزارت نفت، راه و امور خارجه در همه مراحل همراه من بودند. اجازه دهید این سنت را تمرین کنیم که در مواقع بحرانی یک نفر صحبت کند و همه مسئولان نخواهند حضور داشته باشد.