افسردگی سالمندی را دور بزنید

یک روانشناس معتقد است: سالمندان افسرده به مرور زمان مشکلات زیاد‌تری را تجربه خواهند کرد،گر این دسته از سالمندان حاضر به قبول بیماری خود نباشند یا به سبب خجالت و غرور از کمک خواستن خودداری کنند، شرایط برای‌شان پیچیده‌تر خواهد شد. به همین دلیل ضرورت کمک به سالمندان در درمان افسردگی، موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمال یونسی، روان‌شناس در یادداشتی که روزنامه جام جم آن را چاپ کرده است، نوشت: افسردگی، یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران سالمندی است، اختلالی که متاسفانه به خاطر جدی گرفته نشدن از سوی اطرافیان، به مرور زمان حادتر و خطرناک‌تر می‌شود. طبق آمارهای موجود تقریبا یک‌چهارم افراد ۶۵ساله و بالاتر از افسردگی رنج می‌برند و این بیماری یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت زندگی در سالمندان است.
وی با بیان اینکه سالمندان افسرده به مرور زمان مشکلات زیاد‌تری را تجربه خواهند کرد، تاکید می کند: اگر این دسته از سالمندان حاضر به قبول بیماری خود نباشند یا به سبب خجالت و غرور از کمک خواستن خودداری کنند، شرایط برای‌شان پیچیده‌تر خواهد شد. به همین دلیل ضرورت کمک به سالمندان در درمان افسردگی، موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
وی در ادامه توصیه می کند: اگر شما هم یک سالمند افسرده در کنار خود دارید، باید بکوشید در اولین گام، شرایطی را ایجاد کنید تا او از زندگی لذت ببرد. او را آزاد بگذارید تا هرآنچه در ذهن دارد، انجام بدهد. یک سالمند فعال، یک سالمند سالم است. این قانونی است که نباید آن را نادیده بگیرید.در همین زمینه می‌توان سالمندان را با رعایت اصول پزشکی به ورزش و تحرک نیز تشویق کرد.
یونسی می نویسد: در گام بعدی، باید او را مطمئن کنید که تنها نیست، حضور همه اعضای خانواده در کنار سالمند نشانه‌ای است بر توجه به او. در گام بعدی کاری کنید که سالمندِ شما یک برنامه منظم روزانه داشته باشد. برنامه‌ای که ساعات زیادی از آن با کنار دیگران بودن می‌گذرد، کنار دوستان سابقش، همکاران و… یعنی افرادی که از نظر سن و سال به او نزدیک هستند و تشابهات زیادی دارند.
این روانشناس می افزاید: می‌توانید او را تشویق کنید تا مهارت جدیدی یاد بگیرد و تجربه کند. بسیاری از هنرمندان خودآموخته که در سنین بالا به هنر روی آورده‌اند، از همین جا شروع کرده‌اند. آنها دنبال فعالیت‌هایی رفته‌اند که همیشه آرزوی انجامش را داشته‌اند. فعالیت‌هایی که خلاقیت‌شان را شکوفا کرده و روحیه‌شان را تغییر داده است.