روند سالمندی در کشور شتاب گرفته است

محمود مشفق، جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: کشور در حال گذار جمعیتی است و روند سالمندی جمعیت کشور شتاب گرفته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشفق افزود: جمعیت ایران در آستانه گذار است و باید برای مواجهه با سالخوردگی جمعیت تمهیدات لازم اندیشیده شده و با متعادل سازی هرم جمعیتی و سیاست های باروری مناسب، زمینه ورود به این مرحله فراهم شود.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که در کنفرانس اتّحادیه‌ی بین‌المللی مطالعات علمی جمعیّت (IUSSP) در سال ۲۰۰۹ در مراکش انجام شد، نتیجه جمع بندی نظر بیش از یک هزار نفر از جمعیت شناسان بزرگ دنیا این بود که مهمترین مساله جمعیتی جهان سالخوردگی جمعیت است.
مشفق با تاکید بر اینکه تاکنون هیج اقدام اجرایی برای سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری صورت نگرفته است، گفت: برای متناسب سازی جمعیت، علاوه بر اقدامات دولت، سازمان های مردم نهاد نیز باید زمینه های لازم را برای ورود به یک جامعه سالمند و مواجه شدن با پدیده سالخوردگی جمعیت، فراهم کنند که با سالمندان تنها و رها شده در جامعه مواجه نشویم.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: نرخ باروری در سال های اخیر اندکی افزایش یافته است، ولی مستلزم ارزیابی های بیشتر بوده و باید برررسی شود که این افزایش در کدام مناطق و به چه علت اتفاق افتاده است و در آن مناطق پیش از این، با مساله کاهش باروری روبرو بودیم یا خیر؟ این کار مستلزم پژوهش علمی است تا الگوی صحیح افزایش باروری مشخص شود.
مشفق سپس به نقش دولت در مساله جمعیت اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد جمعیت شناسان کنفرانس IUSSP تاکید داشتند زمانی که باروری کل به زیر سطح جانشینی برسد، دولت باید برای افزایش باروری و رساندن آن به بالای سطح جانشینی مداخله کند.
این استاد جمعیت شناسی با بیان اینکه آسیایی ها نگرانی بیشتری در مساله سالمندی دارند، ادامه داد: سالمندی یک مساله جهانی است، اما در ایران و منطقه آسیا به علت سرعت بالای گذار جمعیتی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ در این زمینه باید هم از نظر متعادل سازی و متوازن سازی هرم جمعیت در بلند مدت و هم بهبود میزان باروری کل برای جایگزینی نسل ها، سیاستگذاری مناسبی صورت گیرد.