سه خانه امید فعال در استان اصفهان

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان اصفهان گفت: این استان هم‌اکنون با ۹۰ هزار بازنشسته ۷ درصد جمعیت بازنشستگان کشوری را به خود اختصاص داده است، اما برای این جمعیت فقط سه خانه امید فعال در شهرهای شهرضا، خمینی‌شهر و آران و بیدگل وجود دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، شهروز عبادی با بیان اینکه از این تعداد ۵۵ درصد جمعیت تحت پوشش استان، مربوط به شهر اصفهان و مابقی مربوط به شهرستان‌های استان اصفهان است، گفت: با وجود جمعیت بالای بازنشستگان کشوری در شهر اصفهان، هنوز این شهر خانه امیدی برای فعالیت بازنشستگان تحت پوشش ندارد.
عبادی بیان داشت: مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در اصفهان لایحه منزلت شهروندان را به دبیرخانه شورای سالمندان استان پیشنهاد کرده که پس از تصویب در شورای شهر اصفهان و با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری، بازنشستگان به صورت رایگان یا با ۵۰ درصد تخفیف از خدمات معاونت فرهنگی شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان استان استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در چهار پارک مهم شهر، هر هفته برای بازنشستگان کلاس‌های آلزایمر و تغذیه تشکیل می‌شود. همچنین تورهای اصفهان‌گردی نیز با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری برای بازنشستگان تحت پوشش برگزار می‌شود.
عبادی با بیان اینکه بخش عمده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در خانه‌های امید صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هدف از ساخت و راه‌اندازی خانه‌های امید غنی‌سازی اوقات فراغت و ارائه خدمات رفاهی، تفریحی، درمانی و خدماتی بیشتر به بازنشستگان است.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان اصفهان با بیان اینکه خانه‌های امید نیازمند تدوین چارت سازمانی و اصلاح ساختار اداری هستند، اظهار داشت: وظایف متولیان این خانه‌ها باید مشخص باشد تا با شفاف‌سازی فعالیت‌ها و هماهنگی با مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در استان، شاهد مشکلات کمتری باشیم.
عبادی با اشاره به وضعیت خانه‌های امید در سایر بخش‌های استان بیان داشت: خانه امید نجف‌آباد در پارک لاله این شهرستان با ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار و با زیربنای ۷۰۰ مترمربع در حال ساخت است که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان امسال افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در استان اصفهان سه خانه امید در شهرهای خمینی‌شهر، آران و بیدگل و شهرضا به صورت همزمان افتتاح شده است، گفت: خانه‌های امید استان اصفهان در این سه شهر، مستقل از کانون‌های بازنشستگی فعالیت می‌کنند و تمامی بازنشستگان اعم از اعضای کانون‌ها و دیگر بازنشستگان می‌توانند از خدمات این خانه‌ها استفاده کنند.
عبادی به فعالیت‌های مستمر خانه امید شهرضا اشاره و بیان کرد: فعالیت‌های گسترده آموزشی شامل کلاس‌های زبان انگلیسی، آموزش سفره‌آرایی، گلدوزی، شیرینی‌پزی، آشپزی و کلاس‌های آلزایمر، مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای و دوره‌های آموزش تغذیه در خانه امید شهرضا برگزار می‌شود.
وی افزود: سفرهای سیاحتی و زیارتی از سوی خانه امید شهرضا علاوه بر سفرهای شرکت پرشین‌گلف و شرکت ایرانگردی و جهانگردی برای بازنشستگان برگزار می‌شود. همچنین در این خانه نمایشگاه کتاب و فروشگاه گیاهان دارویی در مناسبت‌های مختلف دایر می‌شود که بازنشستگان از آن بسیار استقبال می‌کنند.
عبادی اظهار داشت: جشنواره ورزشی بازنشستگان این شهرستان در خانه امید شهرضا برگزار شد. همچنین کلاس‌های مربی‌گری آمادگی جسمانی و بدنسازی برای بازنشستگان در این مکان تشکیل می‌شود.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان اصفهان به وضعیت خانه امید خمینی‌شهر نیز اشاره کرد و افزود: این خانه امید در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در بهترین موقعیت جغرافیایی شهر و در بوستان پیروزی ساخته شده است. شهرداری زمین آن را تامین کرده و حدود یک میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی صندوق بازنشستگی کشوری به آن تعلق گرفته است.
عبادی یادآور شد: خانه امید خمینی‌شهر به برخی تجهیزات ورزشی ازجمله میز تنیس، دارت، صندلی ماساژ، میز و صندلی شطرنج، تجهیزات کتابخانه‌ای و سیستم صوتی نیاز دارد.

خبرنگار و عکاس: مینا شیروانی ناغانی