انتظار صندوق حداکثر سودآوری و بهره وری در شرکت های تابعه است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: بنگاه های اقتصادی باید به گونه ای برنامه ریزی و عمل کنند تا حداکثر سودآوری و بهره وری در شرکت های تابعه را به دست آورند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده که امروز (یکشنبه) به همراه رئیس و اعضای هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری در نشست مشترک با مدیرعامل و هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ انرژی) حضور داشت، گفت: صندوق به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که مورد حمایت حاکمیت است چناچه دارای مهارت در مدیریت پروژه های بزرگ باشد، نه تنها به سود پایدار دست پیدا می کند که امکان استفاده از این تجارب در سطح بین المللی نیز ممکن خواهد شد.

وی تصریح کرد: در شرایط جدید مدیریتی کشور و جهت گیری راهبردی مبنی بر پیگیری اقتصاد مقاومتی و متناسب با جهت گیری کلان وزارت رفاه و سیاست های راهبردی صندوق ها، تبدیل شدن شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری به یک بنگاه اقتصادی جهانی در دستور کار قرار دارد که این تحول نیازمند بسترسازی نهادی در سطح صندوق و هلدینگ های تخصصی و شرکت های تابعه آن است.

تقی زاده اظهار داشت: فرآیند تصمیم گیری در صندوق بازنشستگی کشوری و معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری آن باید تسریع و تسهیل شود و این موضوعی است که هم برای صندوق و هم برای هلدینگ ها و شرکت های تابعه اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین استقرار نظام مالی منضبط و شفاف را در شرکت های این صندوق ضروری دانست و گفت: این موضوع را با جدیت و حساسیت پیگیری می کنیم. همچنین باید چارچوب کاری و اختیارات هلدینگ ها به درستی تعریف شود.

تقی زاده در ادامه اظهار داشت: هلدینگ ها باید پیش از هرگونه اقدام و اجرای پروژه نسبت به اخذ مجوزهای قانونی به ویژه تایید هیات مدیره صندوق و در صورت نیاز تایید هیات امنای صندوق ها، اقدام کنند. بنگاه های اقتصادی باید به گونه ای برنامه ریزی و عمل کنند تا حداکثر سودآوری و بهره وری در شرکت های تابعه را به دست آورند.

وی تاکید کرد: تعیین تکلیف دارایی های غیرمولد و راکد شرکت ها، برگزاری مجامع عمومی در مهلت قانونی و ارائه اطلاعات کامل و مشخص یک ماه پیش از برگزاری مجامع به هیات مدیره صندوق، انتخاب مدیران و اعضای هیات مدیره براساس شایستگی های فنی و تجربه کافی و هماهنگی آن با معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق، پیشنهاد سبد دارایی های بهینه برای سه سال آینده، ارائه پیشنهاد اجرایی برای خروج از بنگاه داری با در نظر گرفتن زمان و شرایط مشخص و دقیق، ارائه برنامه جامع در خصوص حضورو فعالیت های بین المللی، مهارت تامین مالی برای سه سال آینده، توجه جدی به هم افزایی بین هلدینگ ها و شرکت های تابعه به عنوان یک سیاست راهبردی، ارائه پیشنهاد برای تغییر آیین نامه معاملاتی و به روزرسانی آن و در نهایت تعیین تکلیف مطالبات هلدینگ از جمله انتظارات صندوق است که باید با سرعت و حساسیت نسبت به حل و فصل آن اقدام شود.

در این نشست، نعمت الله ایزدی رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری در سخنانی اظهار داشت: طی کردن فرآیندهای قانونی برای اجرای پروژه ها یا نظارت و کنترل آن اگرچه در سیستم صندوق ها کار دشواری است، اما اگر مصمم به اجرای قانون باشیم، قابل انجام است.

ایزدی با اشاره به ارتباط مناسب و همدلی بین اعضای هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری با هیات امنای صندوق های بازنشستگی و دبیرخانه آن، گفت: این ظرفیتی است که در صورت لزوم می توان برای تایید و تصویب بسیاری از طرح ها و برنامه ها مهم و بزرگ از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: براساس تاکید هیات امنا و تصمیم هیات مدیره صندوق، نظارت بر هلدینگ ها و شرکت های تابعه بین هریک از این اعضا تقسیم شده است که این امر به ایجاد ارتباط مناسب بین هیات مدیره صندوق و بنگاه های اقتصادی تحت مدیریت و کنترل و نظارت در این حوزه کمک خواهد کرد.

محمدمهدی انتشاری نایب رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز با اشاره به اینکه همواره انتظار هیات مدیره صندوق برگزاری نشست های مشترک با هلدینگ ها و اطلاع از وضعیت آن ها بوده است، گفت: خوشبختانه در دوره مدیریت جدید صندوق این اتفاق افتاده و جای امیدواری دارد که هیات مدیره صندوق بتواند جایگاه و نقش واقعی خود را ایفا کند.

وی یادآور شد: شرح وظایف، استراتژی ها و چارچوب کاری هلدینگ ها برای صندوق بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که به درستی تبیین شود، بسیاری از مشکلات موجود را حلو فصل خواهد کرد و از آسیب های احتمالی پیشگیری می کند.

انتشاری تاکید کرد: کنترل پروژه باید در خود هلدینگ ها انجام شود. یکی از دغدغه ها و مشکلات اصلی شرکت ها بلاتکلیفی مدیران برای انجام امور است که باید برای برون رفت از آن برنامه ریزی شود.

علیرضا سیاسی راد دیگر عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز اظهار داشت: با توجه به سرشت و ماهیتی که این صندوق دارد، سرمایه گذاری ها باید در حوزه هایی صورت گیرد که کمترین ریسک را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: یکپارچه سازی پرتفوی از جمله وظایف هلدینگ ها است که باید در این خصوص براساس طرح و برنامه مشخص عمل شود. ضمن اینکه ابزارهایی برای نظارت و مدیریت ریسک در سطح هلدینگ ها باید شکل بگیرد.

سیاسی راد با تاکید بر اینکه افزایش بازده و سلامت اداری از جمله انتظارات صندوق بازنشستگی کشوری از هلدینگ های تابعه است، گفت: ما به عنوان سهام دار انتظار داریم سرمایه های در اختیار بیشترین بازده و سودآوری را به همراه داشته باشند.