افزایش سن بازنشستگی یکی از نیازهای کشور است

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: وقتی امید به زندگی در کشور بالا رفته یعنی نشاط در میان افراد جامعه افزایش پیدا کرده و بر همین اساس ظرفیتی به وجود آمده تا سن بازنشستگی نیز افزایش پیدا کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در نشست با مدیرعامل، معاونین و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: امید به زندگی در کشورمان نسبت به گذشته بالا رفته و نشاط، تلاش و شور بیشتری در میان جامعه بوجود آمده بنابراین، ظرفیتی وجود دارد که بازنشستگی زمان پختگی و سرزندگی فرد محسوب می شود و این یعنی چنین ظرفیتی وجود دارد که سن بازنشستگی افزایش پیدا کند و افراد سال های بیشتری کار کنند.

وی تأکید کرد: وقتی فرد می‌تواند بیشتر کار کند و حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال توانمندی کار کردن دارد، پس به چه دلیل با سن کم بازنشسته شود، این امر باید به صورت جدی و با استدلال مناسب و علمی و اجماع در سطوح مختلف کشور و مجلس و سایر دستگاه‌های ذیربط پیگیری شود.

وی تاکید کرد: من بارها به شورای نگهبان نامه نوشتم که تصمیم گیری هایی در حوزه بازنشستگی اتفاق افتاده که بیشتر این تصمیمات اشتباه و نادرست بوده است. در واقع تصمیم گرفته شده تا افراد شاغل سریع تر بازنشسته شوند تا شغل ایجاد شود؛ در حالی که این استراتژی اشتباه بوده و هزینه‌های کشور را بیشتر کرده و کارایی دستگاه ها را کاهش داده است و بنابراین، باید هرچه سریعتر این روند اصلاح شود که فردا دیر خواهد بود.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: روند و فرایندهای استخدامی در کشورمان، قدیمی و نادرست است که باید اصلاح شود و حتماً بایستی هم ما و هم شما و سایر دستگاه‌های متولی با سازمان امور اداری و استخدامی رایزنی کنیم تا این رویه هر چه سریعتر اصلاح شود. اگر فضا فراهم شود افزایش میانگین سن بازنشستگی تا ۱۰ سال می‌تواند به تأمین درآمد و کاهش هزینه ها کمک کند البته باید آثار مختلف آن کاملاً و به صورت کارشناسی دیده شود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه منابع تامین هزینه های صندوق بازنشستگی کشوری از سه حوزه تامین می‌شود گفت: اولین منبع کسور پردازی نیروهای شاغل است که این روش پاک ترین و پایدارترین درآمد را برای صندوق ایجاد می کند؛ به هر حال باید تدابیری اتخاذ شود تا امکان پایداری بیشتر برای صندوق فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از منابع تامین هزینه های صندوق بازنشستگی کشوری حوزه اقتصادی است گفت: اقدامات خوبی در بخش اقتصادی و حقوقی صندوق انجام شده تا سرمایه‌ها حفاظت شده و سودآورتر شود یا سرمایه های از دست رفته بازگردد که این نیازمند مطالعات قوی و کارشناسی و اطلاع‌رسانی مناسب است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اراده دولت در واگذاری سهام مدیریتی به بخش خصوصی، اراده درست و تصمیم خوبی است، اما شرکت ها باید به اهلش واگذار شود که آثار خوبی قطعاً به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که باید حفظ شود نیازمند استفاده از صاحبان فکر و تجربه برای دستیابی به سود و بهره وری مناسب و اقتصادی است.

وی با تأکید بر اینکه ارادت من به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خاطر انتخاب های خوب و شایسته برای پست های کلیدی است، گفت: برنامه ها و اتفاقات خوبی در صندوق بازنشستگی کشوری در حال شکل گیری است که همین امر نشان دهنده انتخاب شایسته مدیر عامل این صندوق است که خود فردی آگاه، متعهد و توانمند در حوزه تخصصی و فنی صندوق ها به شمار می رود.

در این نشست، جمشید تقی زاده مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفت: با حضور ارزشمند حضرتعالی شاهد تغییرات محسوسی در نماز جمعه تهران هستیم. به خصوص با نگاه ویژه‌ای که حضرتعالی به مردم و قشر محروم جامعه دارید.

تقی زاده با بیان اینکه سرمایه‌های در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری از جنس صیانتی و حق الناس است اظهار داشت: ما با یک خانواده ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفری رو به رو هستیم که منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان را از منابع مختلف شامل ۲۰ درصد کسورات شاغلین، ۴ درصد سود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و ۷۶ درصد از خزانه دولت تامین و پرداخت می کنیم، لذا وابستگی شدیدی در این حوزه به دولت وجود دارد.

وی با بیان اینکه تبعیض در حقوق بازنشستگان مشهود است گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در نشست های متعدد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مسئولان نظام تلاش کرده تا نسبت به تبعیض های موجود در حقوق بازنشستگان اطلاع رسانی و آگاه سازی کرده و چاره اندیشی کند تا این مسئله حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما سن امید به زندگی ۲۰ سال افزایش پیدا کرده، اما برخلاف بیشتر کشورهای دنیا در زمینه افزایش سن بازنشستگی هیچ اتفاق و تغییری رخ نداده است و همچنان میانگین سن بازنشستگی ۵۱ و نیم سال است. در واقع ما به طور میانگین ۲۷ سال به بازنشستگان حقوق پرداخت می کنیم.

تقی زاده اظهار داشت: ما باید به دنبال پایدارسازی صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش سن بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان عزیز باشیم.

در این نشست محمد علی ابراهیم زاده معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفت: در اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور در صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری حقوق بازنشستگان و موظفین به صورت پلکانی افزایش می یابد که این امر از سال ۹۵ اجرایی شد تا حقوق بازنشستگانی که زیر دو میلیون تومان دریافت می کنند به صورت تدریجی افزایش پیدا کند.

ابراهیم زاده با بیان اینکه بر اساس پیش نویس ماده ۱۰۹ قانون قرار است همسان سازی حقوق طی ۵ سال اجرایی شود گفت: با اجرای این طرح قرار است حقوق بازنشستگان کشوری به ۸۵ درصد حقوق شاغلین همان شغل برسد که در صورت تحقق، مطابق استانداردهای جهانی خواهد بود.