هرم سنی اهدا کنندگان خون در کشور به سمت سالمندی است

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: با افزایش سن اهدا کنندگان خون و حرکت هرم سنی جامعه به سمت سالمندی، باید زیرساخت اهداکنندگان به سمت جوانان سوق داده شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر پورفتح الله گفت:‌ مساله ای که به عنوان یک زنگ خطر محسوب می‌شود این است که نسل اهدا کنندگان ما درحال حاضر همان نسل دوران جنگ است و هرم سنی اهداکنندگان ما به ۶۰ – ۶۵ سال نزدیک می‌شود؛ سنی که عملا سن منع اهدای خون است و به خاطر سلامتی اهداکنندگان این کار به صورت حداقلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر هزار نفر ۲۷ واحد اهدا انجام می‌شود که در کشورهای توسعه یافته ۳۳ واحد است، افزود: با توجه به اینکه جمعیت ما به سمت سالمندی حرکت می‌کند، در چنین جامعه‌ای مصرف فراوردهای خونی بیشتر استفاده می‌شود. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در کشورهای توسعه یافته ۷۰ درصد خون در سن بالای ۶۰ سال استفاده می‌شود.

پورفتح الله گفت: با توجه به حرکت جمعیت در کشور ما به سمت سالمندی، از نظر تامین خون در آینده دچار مشکل خواهیم شد و باید زیرساخت اهداکنندگان را به سمت جوانان ببریم.

وی اضافه کرد: ورود جوانان کشورمان در موضوع انتقال خون، در سلامت خون نیز نقش عمده‌ای دارد؛ چراکه تمامی متولدین سال ۷۳ به بعد در کشور واکسن هپاتیت را دریافت کرده‌اند و از همین رو خطر انتقال هپاتیت «ب» از طریق فرآورده‌های خونی با حضور جوانان به صفر می‌رسد و این دستاورد بزرگی برای سلامت کشور است.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه پالایش پلاسما انجام می‌شود، گفت: ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار پلاسمای اهدایی مازاد بر مصرف را به پالایشگاه‌های اروپایی ارسال کردیم که پس از تبدیل به دارو به کشور برگشته است و در این زمینه توانسته‌ایم استانداردهایمان را به سطح اروپا برسانیم. سال گذشته نیز چهار میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف تبدیل به محصول شده و به کشور برگشته است و کیفیت آنها بهتر از آمریکا و هم سطح اروپا بوده است.