سومین سالنامۀ آماری صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعۀ سیستم‌های صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام انتشار سالنامۀ آماری صندوق بازنشستگی کشوری برای سومین سال متوالی، گفت: چند ماه پس از بسته‌شدن سال مالی و قطعی‌شدن اعداد و ارقام، سالنامۀ آماری منتشر می‌شود و بر این اساس اکنون سالنامۀ آماری سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، بهروز انتظاری با بیان اینکه همۀ خدمات و اقدامات صندوق که امکان ارائه به‌صورت عدد و رقم را داشته باشند، بدون توصیف یا تحلیل در سالنامه آورده شده است، گفت: جامعۀ تحت پوشش صندوق بازنشستگی حدود ۳ میلیون نفر است که امور اجرایی مربوط به بخش‌های مختلف ازجمله دریافت کسور، پرداخت حقوق، خدمات رفاهی- حمایتی و… آنان در ۳۱ مدیریت در سراسر کشور انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه از مجموع یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۴۶ نفر حقوق‌بگیر صندوق، یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳۰۷ نفر به عنوان بازنشسته و از کارافتاده شخصاً حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند، گفت: حقوق ۲۴۴ هزار و ۸۳۹ نفر (بازنشستۀ متوفی و شاغل متوفی) به وراث ایشان پرداخت می‌شود.

انتظاری نسبت حقوق‌بگیران زن به مرد در کل کشور را ۳۱ به ۶۹ اعلام کرد و گفت: بیشترین تعداد افراد تحت پوشش صندوق متعلق به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه میانگین سن بازنشستگیِ افراد بازنشسته در پایان سال ۱۳۹۶، به ۵۰.۸۶ سال رسیده است، افزود: این سن برای مردان حدود ۵۲ سال و برای زنان حدود ۴۹ سال است.

او ادامه داد: سن حقوق‎بگیرانِ ازکارافتاده در زمان ازکارافتادگی ۴۵ سال محاسبه شده است و از ۱۲ هزار و ۷۴۹ نفر ازکارافتاده تا پایان سال ۱۳۹۶، ۹۷ درصد ازکارافتادگی‌ها عادی و ۳ درصد به سبب انجام وظیفه بوده است.

وی گفت: در بین ۳۱ استان، استان‌های تهران، فارس و اصفهان بیشترین تعداد ازکارافتاده را تا به حال داشته اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعۀ سیستم‌های صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه بر اساس داده‌های موجود در سالنامۀ آماری سال ۱۳۹۶، سن شاغلان متوفی در زمان فوت ۴۴.۷ سال بوده است، ادامه داد: این در حالی است که ۱۱ درصد فوت شاغلان در اثر انجام وظیفه بوده و بیشترین موارد فوت در استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس رخ داده است.

او سالنامۀ آماری صندوق بازنشستگی کشوری را، به‌نوعی، انعکاس عملکرد مدیریت‌های مختلف صندوق در سراسر کشور در قالب اعداد و ارقام دانست و گفت: این سالنامه به مدیران ارشدی که بر اساس اعداد واقعی تصمیم می‌گیرند، در تصمیم‌سازی کمک می‌کند.

انتظاری ادامه داد: این اطلاعات آماری چالش‌ها و همچنین روند آیندۀ صندوق را پیش روی مدیران می‌گذارد و حتی می‌تواند در تعیین بودجۀ صندوق هم تأثیرگذار باشد.

او با تأکید بر اهمیت این موضوع گفت: شرط اثرگذاری چنین فعالیت‌هایی، توجه تصمیم‌گیرندگان به آمار واقعی است. اگر نگاه درستی به اعداد و ارقام وجود داشته باشد، با استفاده از داده‌های آماری می‌توان بودجه را هم به‌درستی تعیین کرد.

گفتنی است سالنامۀ آماری سال ۱۳۹۶ که توسط گروه آمارِ دفتر برنامه‌ریزی و توسعۀ سیستم‌های صندوق بازنشستگی کشوری تهیه و تدوین شده است، در پنج بخش و ۱۰۵ صفحه شامل افراد تحت پوشش، رفاهی و حمایتی، مالی و اقتصادی، منابع انسانی و سایر اطلاعات گردآمده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این سالنامه که شمارۀ فیپا و شمارۀ شابک دارد، در کتابخانۀ ملی ثبت شده است و به‌عنوان مرجع مطالعاتی دانشجویان و پژوهشگران در پایان‌نامه‌های تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.