انتشار کتاب «سیاست‌گذاری نظام حسابرسی داخلی صندوق بازنشستگی کشوری»

«سیاست‌گذاری نظام حسابرسی داخلی صندوق بازنشستگی کشوری با تمرکز بر چارچوب داخلی اثربخش: روش حرفه‌ای بین‌المللی» تألیف محمدنادر خمجانی و محمد فلاح پور از سوی صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این مجموعه در ۲۱۷ صفحه و مشتمل بر ۷ بخش به بررسی ساختار و هدف شرکت‌های هلدینگ و نظام راهبری شرکتی، سیاست‌های صندوق بازنشستگی کشوری دربارۀ نحوه تشکیل کمیته‌های حسابرسی و واحدهای حسابرسی داخلی، چارچوب کنترل‌های داخلی اثربخش، حسابرسی داخلی اثربخش (تعریف حسابرسی داخلی، آیین رفتار حرفه ای و استانداردهای بین المللی حسابرسی)، منشور کمیته حسابرسی و منشور حسابرسی داخلی، نظام نامه حسابرسی داخلی و چک لیست‌ها و دستورالعمل‌های پیوست نحوه عمل حسابرسان داخلی در مجموعه شرکت‌های تحت پوشش صندوق بازنشستگی می‌پردازد و نحوه گزارش دهی حسابرسی داخلی در سطوح مختلف سازمان را مشخص می‌کند.

محمد نادر خمجانی، سرپرست اداره کل حسابرسی داخلی و امور مجامع و عضو خبره انجمن حسابرسان داخلی، در پیشگفتار این مجموعه چنین آورده است: گزارش‌های حسابرسی داخلی برگرفته از رسیدگی‌هایی است که بر اساس برنامه‌های حسابرسی، دستورالعمل‌ها و به طور کلی مجموعه روش‌هایی که مبتنی بر استانداردهای حسابرسی داخلی است تهیه و تنظیم می‌شود. این استانداردها مشخص می‌کنند که عملیات حسابرسی داخلی و گزارشگری آن با توجه به ماهیت و فعالیت سازمان چگونه طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

از این رو ضروری است که این ساختار به‌صورت دقیق و حرفه‌ای تدوین و اجرایی شود تا مدیریت اطمینان یابد که آنچه از ضوابط کنترل‌های داخلی تدوین و مستقر کرده، به‌شیوه‌ای درست و اثربخش عمل می‌کند و سازمان به‌سوی اهداف تعریف‌شده هدایت می‌شود.

با توجه به کمبود منابع بومی در حوزۀ سیاست‎گذاری حسابرسی داخلی در بنگاه‌های مادر، صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان یک مجموعۀ پیشرو برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و با بهره‌گیری از تجربیات به‌دست‌آمده، مجموعه‌ای را در حوزۀ سیاست‌گذاری حسابرسی داخلی هلدینگ‌های تخصصی زیرمجموعۀ خود تدوین کرده است.

چارچوب این اثر با مطالعۀ کتاب‌های مرجع بین‌المللیِ نوشته‌شده در زمینه‌های استراتژی‌های بنگاه مادر، حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، کنترل‌های داخلی و حسابرسی داخلی استخراج شده است.