نکات تغذیه‌ای برای سالمندی سالم؛

اهمیت مصرف سبزیجات تازه

یک کارشناس تغذیه گفت: کوتاهی در مصرف سبزیجات تازه علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و چاقی را افزایش می‌دهد، موجب کمبود ویتامین‌ها و افزایش شیوع اختلالات شناختی در سالمندان می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری،  به نقل از ایسنا، فرزانه سینکایی درباره اهمیت تغذیه در سالمندان گفت: یکی از چالش‌های مهم نظام سلامت و جامعه توجه به تامین سلامت و تغذیه سالم با محوریت پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان است.

هرچند افزایش جمعیت سالمندی همواره یکی از موضوعات مهم و چالش‌های پیش رو بوده، اما افزایش سالمندان به خودی خود یک چالش نیست، بلکه نشان‌دهنده موفقیت نظام سلامت در بالا بردن امید به زندگی محسوب می‌شود. بنابراین بی توجهی به سلامت و تغذیه این گروه سنی، می‌تواند چالش‌هایی را برای نظام سلامت و جامعه ایجاد کند.

وی ادامه داد: شرط اول برای سالم زیستن داشتن تغذیه سالم با رعایت سه اصل تعادل، تنوع و ‌تناسب در برنامه غذایی روزانه است.

در این بین سالمندان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی و کاهش متابولیسم نیازمند تغذیه‌ای ویژه‌ هستند که بهترین راه اطمینان از تعادل و تنوع در غذای روزانه آنها استفاده از هر شش گروه غذایی اصلی خواهد بود.

این کارشناس تغذیه گفت: دومین گروه غذایی مورد نیاز برای دوران سالمندی، پس از گروه غذایی نان و غلات، گروه غذایی سبزیجات است که شامل سه گروه سبزیجات برگی شکل مثل اسفناج، کلم، کاهو و سبزیجات غیر برگی مثل گوجه فرنگی، هویج، قارچ، گل کلم و سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب زمینی، کدو حلوایی، نخود فرنگی و… است.

توصیه می‌شود سالمندان حداقل سه واحد در روز از خانواده سبزیجات مصرف کنند. اما مصرف سبزیجات نشاسته‌ای، باید بین ۴ تا ۶ واحد در هفته و یا حداکثر یک واحد در روز باشد و سالمندان نباید در مصرف این گروه از سبزیجات زیاده روی کنند.

وی در ادامه افزود: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی باید به میزان حداقل ۴۰۰ گرم یا حداقل ۲ تا ۲٫۵ لیوان در روز از سبزیجات تازه استفاده کرد.

مصرف کم این گروه علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و چاقی را افزایش می‌دهد، موجب کمبود ویتامین‌ها و افزایش شیوع اختلالات شناختی در سالمندان می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد کاهش مصرف سبزیجات حدود ۴۰ درصد احتمال بروز اختلالات شناختی در سالمندان را افزایش دهد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: برای حفظ ارزش غذایی سبزیجات بهتراست که تا حد ممکن سبزیجات به صورت خام مصرف شوند، اما با توجه به اینکه سالمندی با مشکلات دهان و دندان و اختلال در جویدن همراه است، لذا سبزیجات را می‌توانند به صورت ساطوری یا بخارپز استفاده کنند.

وی ادامه داد: در مورد گروه میوه‌ها که غنی از ویتامین C ، املاح و دیگر ویتامین‌های ضروری بوده و برای مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها، سلامت پوست و چشم و ترمیم زخم نقش بسیار مهمی دارند، میزان توصیه شده مصرف آن در سالمندان حداقل دو واحد در طول روز است و توصیه این است که میوه ها را به شکل تازه و طبیعی به عنوان میان وعده استفاده کنند. میوه‌ها حاوی فیبر زیادی هستند؛ بنابراین مصرف میوه به آب میوه‌ ارجحیت دارد.

اگر سالمندان با مصرف میوه خام مشکل دارند می‌توانند آن را به صورت کمپوت‌های خانگی بدون شکر، پوره یا رنده شده مصرف کنند.