دو کتاب جدید در حوزه بازنشستگی روانه بازار نشر شد

دو کتاب “بازنگری در ساز و کار پرداخت مستمری؛ بازگشت از خصوصی سازی به نظام عمومی” و “بازنشستگی لنگرگاه آرامش؛ می خواهم دوران بازنشستگی آرامی داشته باشم” به همت موسسه پژوهشی راهبردهای بازنشستگی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری، در ادامه تدوین و چاپ کتاب های حوزه بازنشستگی و سالمندی جمعیت، کتاب “بازنگری در ساز و کار پرداخت مستمری؛ بازگشت از خصوصی سازی به نظام عمومی” نوشته ایزابل اُرتیز و سایر نویسندگان را با ترجمه حمید گماری راهی بازار نشر کرده است.

این کتاب ۱۶۴ صفحه ای، ترجمه گزارش جامع بخش حمایت های اجتماعی سازمان بین المللی کار (ILO) در سال ۲۰۱۸ با عنوان “برگشت از خصوصی سازی ساز و کار پرداخت مستمری؛ بازگشت به نظام های بازنشستگی عمومی در کشورهای اروپای شرقی و آمریکای لاتین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸” است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «از اواخر دهه ۷۰، پیرو تغییر و تحولات در نظام های رفاهی در غرب، دلایل مطرح شده متعددی برای ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی عمومی وجود داشت که باعث شد موجی از خصوصی سازیِ سازو کار پرداخت مستمری به تشویق یا تطمیع سازمان های بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در دستور کار قرار گیرد. پس از حدود سه دهه، به نظر می رسد که بازنگری ها به سمت خصوصی سازی نظام بازنشستگی با تردیدهای فراوانی مواجه شده است و این فرآیند خصوصی سازی در بخش هایی مشکلات این حوزه را شدت بخشیده است. متعاقب این چالش ها بود که پاره ای از کشورها، خصوصی سازی نظام بازنشستگی خود را کنار گذاشته و با درس گرفتن از تجارب قبل، رو به سوی مدیریت عمومی صندوق های بازنشستگی آوردند. سازمان بین المللی کار در این گزارش، به رویگردانی برخی کشورها از خصوصی سازی نظام بازنشستگی خود، می پردازد.»

کتاب “بازنشستگی لنگرگاه آرامش؛ می خواهم دوران بازنشستگی آرامی داشته باشم” عنوان کتاب دیگری است که توسط زهرا زاده غلام در ۱۰۸ صفحه نوشته شده است.

این کتاب شامل سه فصل با عنوان “از بازنشستگی نترسید”، “چگونه یک هویت جدید داشته باشیم” و “توانایی های منحصر به فرد” است که به قول نویسنده آن، کتابی است در باب هنر و مهارت زندگی در دوران بازنشستگی.

وی دربخشی از مقدمه این کتاب آورده است: “کتابی که به ما می آموزد بازنشستگی نه مساله ای بغرنج که در حقیقت ورود به یک مرحله دیگر از دوران زندگی انسان است. مرحله ای که به سهم خود هم لذت و هم الم به همراه دارد، و از این رو است که باید همچون دیگر مراحل در آن نیز ابن‏الوقت زیست، کاری که نشدنی است مگر با برخورداری از باورها، عقاید، احساسات و عواطفی که ریشه در تفسیر امیدوارانه و هم زمان واقع بینانه امور دارند.”