نشست بررسی رفتار مصرفی بازنشستگان تهرانی برگزار شد

نشست شناسایی و بررسی رفتار مصرفی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در شهر تهران برگزار شد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در این جلسه که در ادامه سلسله نشست های هم اندیشی و گفتگوی راهبردی با حضور کارشناسان و علاقه مندان به مباحث بازنشستگی برگزار شد، دکتر شیوا پروایی، پژوهشگر علوم اجتماعی، با ارائه توضیحاتی، ضمن شرح شیوه انجام این کار پژوهشی و نتایج به دست آمده، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

در این کار پژوهشی که با استفاده از مصاحبه های عمیق و حضوری با بازنشستگان شهر تهران انجام گرفته است، به موضوعات مختلفی از جمله ویژگی های پدیده سالمندی و بازنشستگی، ویژگی های نظام اقتصادی ایران، ویژگی های بازنشستگی در ایران و همچنین ویژگی های سرمایه ای بازنشستگان پرداخته شده است.

طبق گفته محقق این اثر، ازجمله مهم ترین نتایج این تحقیق، ملاحظه نوعی عقب نشینی از سبک زندگی و الگوهای مصرفی پیشین درمیان بازنشستگان است.

وی با برشمردن سرمایه هایی همچون منابع درآمدی، نوع شغل و میزان تحصیلات، سواد تغذیه ای، سرمایه اجتماعی، سرمایه خانوادگی و…، گفت: در دوران سالمندی، با توجه به بالاتر یا پایین تر بودن این سرمایه ها در زندگی افراد، می توان گفت آنان رفتارهای مصرفی متفاوتی از خود بروز می دهند که یکی از مهم ترین این موارد، سرمایه خانوادگی است.

خبرنگار: فاطمه اتراکی