مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان مطرح کرد:

“صندوق‌های بازنشستگی” از موضوعات اصلی در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اهمیت صندوق‌های بازنشستگی، این موضوع یکی از محورهای اصلی در تدوین برنامه هفتم توسعه باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از مدیریت استان کرمان، رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در نشست شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت رفاه در این استان، اصلاح ساختاری نظام بازنشستگی و قانون ساختار رفاه و تامین اجتماعی را با اهمیت دانست و افزود: انجام فعالیت های پژوهشی و علمی در این حوزه حائز اهمیت است. پیش بینی می شود موضوع صندوق های بازنشستگی و بانک ها از موضوعات اصلی برنامه هفتم توسعه باشد و باید پیشنهادات لازم در این خصوص تهیه شده تا در زمان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور ارائه شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان و رئیس شورای هماهنگی استان، ایجاد سامانه شفافیت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را گام بسیار موثری در افزایش اعتماد عمومی و شفافیت دانست و گفت: این وزارتخانه به عنوان اولین وزارتخانه این اقدام ارزشمند را انجام داده و با توجه به جامعه بزرگ ذینفعان آن که تقریبا کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد این سامانه می تواند نقش مهمی در شفافیت فعالیت های موجود به ویژه در سطح سازمان ها و شرکتهای زیر مجموعه داشته باشد.

اسماعیلی افزود: با وجود این سامانه مردم به راحتی به اطلاعات شرکت های زیر مجموعه وزارت رفاه، صندوق های بازنشستگی، بهزیستی، بانکهای رفاه کارگران، توسعه تعاون و کارآفرینی امید دسترسی خواهند داشت و اعضای هیات مدیره شرکت ها و سایر اطلاعات در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

رئیس شورای هماهنگی استان کرمان در پایان سخنان خود از مدیران این حوزه خواست تا اطلاع رسانی لازم برای آگاهی مردم از سامانه شفافیت در دستور کار قرار گیرد.

در ابتدای این جلسه محمد سلیمانی مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کرمان ضمن معرفی و تشریح وظایف صندوق بازنشستگی کشوری در استان کرمان گفت: این صندوق در استان کرمان حقوق بیش از ۵۵ هزار نفر از بازنشستگان دولت را که کارکنان دستگاه های اجرایی استان بوده اند پرداخت می کند. بزرگترین جامعه آماری شاغلین کسور پرداز و بازنشستگان کشوری در استان مربوط به سازمان آموزش و پرورش است که جمعیت ۶۰ درصدی جامعه آماری مشترکین صندوق بازنشستگی استان را تشکیل می دهند.


سلیمانی افزود: اصلاحات ساختاری صندوق های بازنشستگی بسیار حائز اهمیت است و مسئولین باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور وظیفه جمع آوری کسورات شاغلین، سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و پرداخت حقوق بازنشستگان را برعهده دارند و بخش مهمی از بنگاه های اقتصادی در اختیار این صندوق ها است که نقش اساسی در تولید و اشتغال بازی می کنند و شفاف سازی فعالیت های این صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری زیرمجموعه از مطالبات به حق مردم بوده که به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق های تابعه وزارت کار عملیاتی شده است.

مدیر بازنشستگی استان کرمان عدم تعادل در ضریب پوشش حمایتی، یعنی نسبت تعداد شاغلین کسور پرداز به بازنشستگان را عاملی مهم در جهت وابستگی صندوق ها به دولت عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه چهارصندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، روستائیان و عشایر و صندوق فولاد زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، این وزارت خانه می تواند گام های موثری در اصلاح ساختاری صندوق های بازنشستگی و قوانین و مقررات این حوزه بردارد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر کل جمعیت بازنشستگان ۱۸ صندوق بازنشستگی، حدود ۵.۵ میلیون نفر هستند و تعداد بیمه شدگان اصلی در کشور که شاغل در بخش دولتی، خصوصی، شرکتی، نیروهای مسلح و غیره هستند بالغ بر ۱۸ میلیون نفر است؛ بنابراین، با تغییرات ساختاری و پارامتریک قطعا می توان اصلاحاتی را انجام داد.

سلیمانی افزود: جمعیت ایران با توجه به کاهش باروری و افزایش سن امید به زندگی که به ۷۲ سال رسیده است، رو به سالمندی است و در حال حاضر جمعیت سالمندان کشور بالغ بر ۶ میلیون نفر است که پیش بینی شده در سال ۱۴۲۰ این جمعت به ۲۰ میلیون نفر برسد و اگر به مسائل زیربنایی حوزه سالمندی، درآمدهای این قشر، توانمندسازی، مناسب سازی محیط، اوقات فراغت، بهداشت و درمان و غیره توجه نشود، قطعا در آینده شاهد بحران های جدیدی در کشور خواهیم بود.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کرمان اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که نظام بازنشستگی را به خطر انداخته، تصویب قوانین و مقررات دلسوزانه اما بدون پشتوانه های علمی و پژوهشی است.

سلیمانی ادامه داد: عدم توجه به شرط سنی برای بازنشستگی، قوانین و مقررات پرداخت حقوق وراث اناث، قانون اعاده به خدمت مجدد بازنشستگان، سنوات ارفاقی، بازنشستگی پیش از موعد، محاسبه کسورات غیررسمی بر اساس نرخ های قبلی و نظایر این قوانین از جمله مهمترین عواملی هستند که مشکلات متعددی را برای نظام بازنشستگی بوجود آورده اند.