جایزه ISSA به رواندا رسید

دستیابی به پوشش همگانی درمانی در کمتر از ۲۰سال

اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) در اختتامیه مجمع تأمین اجتماعی جهانی (WSSF)، جایزه دستاوردهای برجسته تأمین اجتماعی را به دولت رواندا اهداء کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA)، این جایزه برای به رسمیت شناختن تعهدات و دستاوردهای استثنایی یک کشور در حوزه حمایت‌های اجتماعی مطابق با دیدگاه ایسا در مورد تامین اجتماعی پویا در سراسر جهان اهدا می‌شود. دولت رواندا با اتخاذ رویکرد جامعه‌محور در کمتر از ۲۰ سال به پوشش همگانی درمان دست یافته است. این انجمن گفت‌وگویی کوتاه با دکتر سولانژ‌ هاکیبا، معاون مدیرکل سازمان تامین اجتماعی رواندا، درخصوص این موفقیت انجام داد که در ادامه می‌خوانیم:

*اهمیت کسب جایزه دستاوردهای برجسته ایسا در تامین اجتماعی چیست؟
به رسمیت شناختن دستاوردهای طرح بیمه درمانی با رویکرد جامعه‌محور توسط ایسا، تشویق بزرگی برای دولت رواندا است که پیام مهم «اولویت‌بندی درمان کاری بسیار صحیح است که با سعی و تلاش ذینفعان می‌توان به آن دست یافت» را در سطح جهان منتقل می‌کند. اگر دولت رواندا این کار را کرد؛ بنابراین، هر کشوری می‌تواند این کار را انجام دهد.

*اقدامات اساسی دولت رواندا در کسب جایزه دستاوردهای برجسته ایسا چه بود؟
رواندا در طی ۲۵ سال اخیر، همراه در تلاش بوده تا خدمات موثری در تامین اجتماعی ارائه دهد تا بخش‌های غیررسمی را از نظر مالی و درمانی تحت پوشش قرار دهد. در ابتدا، درمان به‌عنوان رکنی مهم برای توسعه ملی و انسجام اجتماعی شناخته شد. درمان حقی همگانی است و تمامی رهبران و ذینفعان همواره در تلاش هستند که آن را به بهترین صورت ممکن به مردم ارائه دهند.

*چالش‌های پیش رو دولت روندا چیست و چه تلاشی برای تقویت تامین اجتماعی می‌کند؟
طراحی و اجرای طرح‌های تامین اجتماعی که اقتصاد غیررسمی را مورد هدف قرار می‌دهد، شرایطی مناسب برای ارائه بهتر تعهدات دولت رواندا را نیز فراهم می‌کند تا در مقابل مشکلات مالی و درمانی از مردم حمایت کند. ایجاد یک شناسه منحصربه‌فرد برای افراد زیر شانزده سال و همچنین دیجیتالی کردن مطالبات درمانی از جمله چالش‌هایی است که ما با آنها مواجه هستیم. همچنین، با داشتن ارتباطات منعطف، امکان دستیابی به بیشترین جمعیت برای ما فراهم می‌شود.

*گسترش تامین اجتماعی در قاره آفریقا را چگونه می‌بینید؟
کشورهای آفریقایی پوشش همگانی درمان را در مرکز اولویت‌های خود قرار داده‌اند که هر کشور با ابتکارهای متناسب با وضعیت جامعه، درحال پیشبرد این دستورکار است. در عصر دیجیتال، آموزش و اشتراک‌گذاری تجربه سرعت بیشتری یافته است و اتحاد منطقه‌ای همچنان درحال افزایش است که از اجرای دستورالعمل‌های تامین اجتماعی و بهترین شیوه‌ها پشتیبانی می‌کند. بنابراین، کشورهای آفریقایی می‌توانند با انسجام و پاسخگویی به ذینفعان به پیشرفت‌های بزرگی دست یابند.