21 توصیه سازمان جهانی بهداشت/

سالمندان در شرایط کرونایی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

ویروس کرونا، برنامه‌های روزانه سالمندان، مراقبت و حمایت دریافتی و همچنین توانایی آنها در برقراری ارتباطات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. 

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گزارش منتشر شده شرح می‌دهد که سالمندان به دلیل گذراندن زمان طولانی تر در منزل، عدم تماس فیزیکی با سایر اعضای خانواده، دوستان و حتی همکاران، توقف موقت شغل و سایر فعالیت‌ها و همچنین اضطراب و ترس از بیماری و مرگ خود و دیگران با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. بنابراین، ضروری است که فرصت‌هایی برای پرورش سالمندی سالم در زمان پاندمیک کرونا ایجاد کنیم.

در این بین سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند (دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های ریوی) از مهم ترین گروه‌های پرخطر در ابتلا به ویروس کرونا هستند که به‌کارگیری توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا در آنها ضروری است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

۱. مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید، درصورتی که دسترسی به آب و صابون ندارید می‌توانید از شوینده‌های حاوی الکل استفاده کنید.

۲. بینی و دهان خود را در هنگام عطسه یا سرفه با آرنج خم شده و یا دستمال کاغذی بپوشانید و بلافاصله دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیاندازید؛ زیرا بدین وسیله شما از دیگران در برابر این ویروس محافظت می‌کنید.

۳. از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید، زیرا دست‌ها بسیاری از سطوح آلوده را لمس می‌کنند؛ درصورتی که شما دست‌های خود را به چشم، بینی و دهان بزنید، به‌راحتی می‌توانید این ویروس را به بدن خود منتقل کنید.

۴. فاصله فیزیکی خود را با دیگران حداقل یک متر حفظ کنید.

۵. سطوح  قابل لمس مانند میز، کلید‌های روشنایی، دستگیره‌ها، تلفن، صفحه کلید، شیرهای دستشویی و سینک ظرفشویی را مرتب تمیز و ضدعفونی کنید و درصورتی که این سطوح کثیف هستند قبل از ضدعفونی کردن، آنها را با شوینده مناسب شست و شو دهید.

۶. از اجتماعات عمومی و فعالیت‌های غیرضروری خودداری کنید.
۷. ارتباط اجتماعی روزانه با خانواده و دوستان از طریق تماس صوتی، تماس ویدئویی، پیامک و … برقرار کنید و از این فرصت برای به اشتراک‌گذاری احساسات و همچنین انجام سرگرمی‌های مشترک استفاده کنید.

۸. درصورتی که مهمانی دارید که می‌خواهد در فعالیت‌های روزمره تان به شما کمک کند از ایشان بخواهید تا ضمن شستن دست‌های خود در ورود به منزل، دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کند.
۹. مواد غذایی، دارو و لوازم ضروری خود را حداقل به مدت دو هفته خریداری کنید.

۱۰. درصورت امکان اقلام مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و یا از اعضای خانواده و همسایه خود بخواهید برای خرید مواد غذایی به شما کمک کنند.
۱۱. لیستی از شماره‌های اضطراری را تهیه کرده و در دسترس خود قرار دهید.

۱۲. به زندگی عادی خود ادامه داده و برنامه‌های روزانه مانند خواب مناسب، رژیم غذایی خوب، ورزش و… داشته باشید.
۱۳. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه برنامه ورزشی مشخصی داشته باشید و بی حرکتی طولانی‌مدت را کاهش دهید.

۱۴. تحرک و فعالیت‌های فیزیکی بی‌خطر و متناسب با سطح جسمانی خود انجام دهید مانند انجام امور منزل، مشارکت در کلاس ورزشی آنلاین مانند تای چی، یوگا و یا کلاس موسیقی مورد علاقه.
۱۵. نوشیدن آب به میزان کافی و خوردن وعده‌های غذایی سالم که منجر به هیدراته شدن بدن شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونی را کاهش می‌دهد.

۱۶. از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید زیرا افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی قرار دارند و احتمال انتقال ویروس از دست به دهان وجود دارد، بنابراین ابتلای آنها به نوع شدید کووید ۱۹ بسیار بالا است. نوشیدن الکل نیز نه‌تنها خواب را مختل می‌کند بلکه ممکن است خطر سقوط را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، از اینرو، میزان الکل مصرفی خود را محدود کنید و یا اصلا الکل ننوشید.
۱۷. اخبار موثق ویروس کرونا را در ساعات مشخصی از روز از منابع معتبر مانند وب سایت سازمان بهداشت جهانی و… دنبال کنید.

۱۸. به سرگرمی و فعالیت‌هایی بپردازید که از آنها لذت می‌برید مانند خواندن کتاب، تهیه دفترچه خاطرات، حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو که ذهن را فعال نگه داشته و فکر را از افکار مزاحم منحرف می‌کند.
۱۹. برای مصرف داورهای تجویز شده خود از خدمات مشاوره‌ای بهداشتی به صورت تلفنی استفاده کنید.

۲۰. در صورتی که احساس بیماری کردید که علائمی غیر از علائم ویروس کرونا دارد با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرد و از آنها کمک بخواهید و دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی را دنبال کنید.
۲۱. درصورتی که احساس آشفتگی، ترس، استرس، نگرانی و … کردید که مانع انجام فعالیت‌های روزمره شما شد برای کاهش این احساسات با فرد مورد اعتماد صحبت کنید و یا از خدمات موجود در جامعه برای حمایت روانی در این زمینه استفاده کنید.