در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بررسی شد:

جایگاه سالمندان در جامعه آمریکا

انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا فردا برگزار می‌شود. جمعیت زیادی از رای‌دهندگان آمریکایی را بازنشستگان و سالمندان تشکیل می‌دهند. به همین خاطر است که آن‌ها اهمیت ویژه‌ای در این انتخابات دارند. مسائل مختلفی مثل بیمه و نظام بازنشستگی از زبان هر دو طرف (جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) مطرح شده تا بتوانند رای این دسته را به نفع خود تغییر دهند. اما چه مباحثی در حوزه نظام بازنشستگی مطرح شده و کدام‌یک نسبت به دیگری برتری دارد؟


جمعیتِ غالب

سال‌هایی که انتخابات ریاست‌جمهوری در آن‌ها برگزار می‌شود، سال‌های ابهام و پرنوسان برای بازارهای مالی است. عده زیادی از کارمندان نگران روزهای بازنشستگی خود هستند و می‌دانند یک دولت جدید، قوانین جدیدی برای نظام‌های بازنشستگی به همراه خواهد داشت. نامزدهای ریاست‌جمهوری هم با آگاهی از این مسئله، از همان روزهای نخست که ماراتن رقابت بر سر صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شد، از برنامه‌های خود برای بازنشستگان رونمایی کردند. 

جمعیت زیادی از مردم آمریکا را شهروندان سالمند تشکیل می‌دهند. براساس گزارش مرکز آمار استاتیستا، در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۶.۵درصد از جمعیت کل آمریکا را افراد ۶۵سال به بالا تشکیل می‌دادند. نکته جالب توجه دیگر این است که طبق پیش‌بینی‌ها این جمعیت تا سال ۲۰۵۰، دست‌کم ۲۲درصد رشد خواهد کرد. این اعداد و ارقام می‌تواند اهمیت افراد سالمند در انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌خوبی نشان دهد. البته قصه فقط این نیست. ماجرای اهمیت سالمندان و بازنشستگان، فراتر از این‌هاست.

براساس گزارش یواس‌نیوز، نظرسنجی‌ها نشان داده دست‌کم ۶۴درصد از افرادی که ۶۵سال به بالا دارند، در انتخابات آمریکا شرکت خواهند کرد. این در حالی است که هرچه سن افراد کمتر می‌شود، میزان مشارکت آن‌ها هم در انتخابات پایین می‌آید. برای مثال میزان مشارکت در افراد ۱۸ تا ۲۴ساله حدود ۳۰درصد برآورد شده‌است. به این ترتیب افراد سالمند که جمعیت نسبتا زیادی هم دارند، با مشارکت بالای خود، می‌توانند سرنوشت ریاست‌جمهوریِ آمریکا را تعیین کنند. 

امیلی برندون، تحلیل‌‌گر یواس‌نیوز، معتقد است افراد سالمند از دولت فدرال، مزایایی را دریافت می‌کنند و در نتیجه برای حفظ این مزایا، پای صندوق‌های رای می‌روند. در واقع شهروندان سالمند به خوبی از تاثیر برنامه‌های دولت بر زندگیِ بازنشستگی خود آگاه هستند. در نتیجه با انگیزه حفظ منافع خود، در این انتخابات شرکت می‌کنند. اثر دولت بر زندگیِ بازنشستگی از نگاه بسیاری از افراد جوان، مخفی مانده اما افراد سالمند که خودشان در معرض قانون‌گذاری‌های دولتی و اثرات آن بر زندگی بازنشستگی قرار دارند، با شناخت و آگاهی نسبت به این مسئله، به دنبال دولت مورد نظر خودشان هستند. اما تاکنون چه مباحثی در ارتباط با نظام بازنشستگی و سالمندی در آمریکا مطرح شده و وزنه به کدام طرف مایل است؟

جمهوری‌خواهان به دنبال افزایش سن بازنشستگی

سیاست‌های حوزه بازنشستگی و تامین اجتماعی همیشه جزو مهم‌ترین مسائل در انتخابات ریاست‌جمهوری در بسیاری از کشورهاست. در حال حاضر هم در آمریکا، سیاست بازنشستگی در کانون ماجرای انتخابات قرار گرفته‌است. این روزها بحران کرونا، مشکلات اقتصادی را به یکی از مهم‌ترین مسائل در انتخابات آمریکا تبدیل کرده و سیاست‌های مربوط به حوزه بازنشستگی هم به نوعی به این مسائل مرتبط است. بودجه‌ای که دولت قرار است برای بازنشستگان اختصاص بدهد هم با وضعیت اقتصادی مرتبط است و هم با سیاست‌های حوزه بازنشستگی. همه‌گیری کرونا بدون تردید منجر به بروز تغییراتی در این عرصه خواهد شد. 

مارک میلر، تحلیلگر خبرگزاری رویترز، بررسی‌هایی در زمینه نظام بازنشستگی در آمریکا داشته‌است. او می‌گوید: «تاریخ نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان همیشه به دنبال افزایش سن بازنشستگی به صورت تدریجی بوده‌اند.» در حال حاضر هم سن بازنشستگی در آمریکا با اصلاحاتی که جمهوری‌خواهان ترتیب داده‌اند از ۶۵سال به ۶۷سال رسیده‌است. حالا برخی از جمهوری‌خواهان به دنبال افزایش این سن به ۶۹ تا ۷۰سال هستند. استدلال اعضای این حزب هم این است که با افزایش امید به زندگی و افزایش طول عمر، سن بازنشستگی هم باید افزایش پیدا کند. اما این افزایش سن بازنشستگی برای بازنشسته‌های فعلی چه معنایی دارد؟

بسیاری از کارگرانی که درآمد متوسط دارند، امید به زندگی کمتری دارند و در نتیجه با افزایش سن بازنشستگی، هیچ‌گاه خودشان را بازنشسته نمی‌بینند. در واقع، آنها عموما به سن بالا نمی‌رسند که به بازنشستگی برسند. به‌علاوه، افزایش سن بازنشستگی برای آن دسته‌ای که در حال حاضر در شرایط کرونایی با وجود سن بالا مشغول به کار هستند، به معنای کاهش مزایاست. اما بحث دیگری که در رابطه با بازنشستگی در آمریکا مطرح می‌شود و باید به آن توجه داشت، تامین اجتماعی است. 

اهمیت تامین اجتماعی در نظام بازنشستگی

اداره تامین اجتماعی ایالات متحده آمریکا، یک سازمان مستقل است که مباحث مربوط به تامین اجتماعی، مزایای بازنشستگی و نظایر این‌ها را در آمریکا پیگیری می‌کند. اما هریک نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چه موضعی در قبال این سازمان دارند؟ آیا در آن دخالت می‌کنند؟

دونالد ترامپ خطاب به مردم آمریکا گفته: «دموکرات‌ها قرار است تامین اجتماعیِ شما را نابود کنند. من همان‌طور که وعده داده بودم این سازمان را به حال خودش گذاشته‌ام و از آن محافظت می‌کنم.» این تمام حرفی است که ترامپ از سمت جمهوری‌خواهان درباره تامین اجتماعی بر زبان آورده‌است. 

جو بایدن هم در مقابل بارها گفته: «تامین اجتماعی بستر حیاتی بازنشستگی در‌ آمریکاست.» او در کارزارهای انتخاباتی خود بارها تاکید کرده جلوی کاهش بودجه تامین اجتماعی را خواهد گرفت. طبق برنامه بایدن، تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای ملت آمریکاست، باید به هر ترتیبی حفظ شود.

اداره تامین اجتماعی طبق برنامه بایدن، باید مزایایی را در اختیار شهروندان سالمند آمریکایی قرار دهد. این اداره باید به صورت مادام‌العمر، مزایایی حداقلی را به کارگران اختصاص دهد. به این ترتیب تامین اجتماعی طبق برنامه‌های بایدن قرار است نقش مهمی در نظام بازنشستگی ایفا کند. در نهایت این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که دو حزب برنامه‌های متفاوتی برای بازنشستگان در نظر گرفته‌اند. 

بازنشستگی و مالیات

مسئله بازنشستگی در جامعه آمریکا به قدری اهمیت دارد که به نظر می‌رسد دو حزب اصلی، باید برنامه‌های مشخص یکسانی برای مواجهه با آن در دستور کار خود قرار داده باشند. اما بررسی‌های مجله فوربز نشان می‌دهد هیچ هم‌پوشانی‌ای میان برنامه‌های ترامپ و بایدن در رابطه با بازنشستگی وجود ندارد. 

عموما با بالا رفتن پس‌انداز، میزان مالیات هم افزایش پیدا می‌کند. اما بایدن به دنبال برابری است. او می‌خواهد مالیات بازنشستگان با درآمد بالا را به سقف مالیات بازنشستگان با درآمدِ متوسط برساند. البته ترامپ هم مالیات را در دستور کار خود قرار داده اما او می‌خواهد مالیات طبقه متوسط را کاهش دهد و بسته‌ای در این زمینه معرفی کرده‌است. حتی گفته شده برخی افراد خانه‌دار، مالیاتی پرداخت نکنند که اگر عملیاتی شود، گام بزرگی برای طبقه متوسط به شمار می‌آید. فاکس‌نیوز گفته اگر ترامپ دوباره رای بیاورد، این برنامه‌ها را اجرایی خواهد کرد. 

همیشه در هنگام برگزاری انتخابات، عمده توجه افراد به جوانان است غافل از اینکه بازنشستگان و سالمندان هم سهم بزرگی در جامعه دارند. مسئله تامین اجتماعی، مسئله‌ای است که باید به خاطر سالمندان و بازنشستگانِ طبقه متوسط به آن توجه شود.

بایدن می‌گوید: «در یک بازنشستگیِ خوب که در شان فرد باشد، باید به امکانات و حمایت‌های لازم در بخش مراقبت‌های سلامتیِ فرد توجه شود. بسیاری از آمریکایی‌ها که سن بالایی دارند از عهده هزینه نسخه‌های پزشکی خود بر نمی‌آیند. آن‌ها نمی‌توانند درآمد بازنشستگی خود را پس‌انداز کنند و این درست نیست.» 

البته، درحالی‌که او اینطور صحبت می‌کند، مخالفانش نظر دیگری دارند. ران استرز، تحلیل‌گر اینوستمنت نیوز و از مخالفان بایدن، معتقد است بایدن برنامه‌های بازنشستگی را در حد حرف باقی خواهد گذاشت. البته مخالفان ترامپ هم می‌توانند بگویند برنامه‌های او در حد حرف باقی خواهد ماند. فقط وقتی میدان به دستشان بیاید متوجه خواهند شد که از عهده این کار بر می‌آیند یا خیر. 

بازنشستگی نقشی اثرگذار در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. نامزدها اغلب طرح‌هایی را به میان می‌آورند که بتوانند با آن بیشتر رای بازنشستگان را به نفع خود کسب کنند. اما واقعیت این است که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید درازمدت فکر کنند. مقوله بازنشستگی و طراحی یک نظام برای آن، به زمانی طولانی‌تر از دوره چهارساله ریاست‌جمهوری نیاز دارد.

شاید راز پیشرفت در این حوزه همین باشد، برنامه‌های درازمدت. بازنشستگی محدود به یک برنامه چهارساله برای بازی‌های تبلیغاتیِ ریاست‌جمهوری نیست، زندگی افراد سالمندی است که بعد از گذشت سال‌ها و خدمت‌رسانی به کشور خود، در انتظار دریافت خدماتی درخور هستند.