Skip Navigation Linksصفحه اصلی / اخبار / خبر
روش هایی برای کاهش استرس در دوران سالمندی
یک کاردان مامایی روش هایی را برای کاهش استرس و اضطراب در دوره سالمندی معرفی کرد.
کد خبر: 3574
تاریخ خبر: 1398/06/20
یک کاردان مامایی روش هایی را برای کاهش استرس و اضطراب در دوره سالمندی معرفی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، فاطمه عرفانی کاردان مامایی، گفت: تپش تندتر و شدیدتر از حالت عادی قلب، فشارخون بالا، دست‌ها، پاهای سرد و مرطوب، افزایش تعداد و سرعت تنفس، احساس خستگی، سیاهی رفتن چشم، احساس گزگز، سردردهای تنشی، سایش دندان ها روی هم، لرزش دست ها و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی‌ (کاهش اشتها، حالت تهوع، نفخ شکم، استفراغ، سوزش معده، یبوست و گاهی اسهال) و مشکلات ادراری (کاهش حجم ادرار و افزایش تکرر ادرار) از جمله نشانه های استرس در سالمندان است.

وی، ادامه داد: بی خوابی، کابوس های شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز (بی توجهی)، احساس خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، زود عصبانی شدن، ناامیدی، افسردگی، بی نظمی در افکار و گفته‌ها و ناتمام گذاشتن کارها، تصمیم گیری و نتیجه گیری های غلط، گاهی مرتب راه رفتن، زیر لب حرف زدن یا کارهایی را مکرر انجام دادن مثل بازی با دکمه ها یا با انگشت روی میز زدن، کج خلقی و سایر رفتارهای پرخاشگرانه نیز از دیگر علائم استرس هستند.

عرفانی با بیان اینکه بیشتر عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است، تصریح کرد: از دست دادن فرزند، همسر، بینایی، شنوایی، شغل، موقعیت اجتماعی و... از جمله علل استرس ها هستند که از عهده فرد خارج است.

این کاردان مامایی در توصیه روش های مقابله با استرس گفت: زمانی که به کمک نیاز دارید، از درخواست آن کوتاهی نکنید. همچنین درباره احساسات و نگرانی‌هایتان صحبت کنید و آنها را با دیگران در میان بگذارید. از خود، اطرافیان و محیط زندگی تان انتظارات واقع بینانه داشته باشید. استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، دندان مصنوعی، سمعک، عینک و... می تواند به شما در انجام راحت تر کارها کمک کند. بنابراین در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

عرفانی همچنین به سالمندان توصیه کرد: برای مقابله با استرس، ارتباط خود را حتی الامکان با خانواده تان حفظ کنید. سعی کنید ارتباط نزدیک تر و صمیمانه تری با نوه های خود برقرار کنید. علاوه بر اینکه خواندن نماز و دعا در آرامش قلبی و روحی بسیار موثر است.

وی افزود: بهتر است سالمندان خود را در خانه به کاری مشغول کنند. برای مثال وسایل خود را مرتب، آشپزی کنید، چیزی بدوزند و یا خود را با باغبانی یا حیوانات کوچک خانگی سرگرم کنند. همچنین به هر کاری که مورد علاقه تان است و از آن لذت می برید یا پیش از این وقت انجام آنها را نداشتید، بپردازید.

عرفانی، موسیقی را درمانی مناسب برای استرس معرفی کرد و افزود: موسیقی در درمان و پیشگیری از بیماری ها و تقویت روحیه بسیار کمک‌کننده است، وابستگی عاطفی را افزایش و وابستگی به دیگران را کاهش می دهد، تحمل مشکلات را آسان تر می کند، اعتماد به نفس را بالا می برد و تمایل به ورزش را زیاد می کند. موسیقی انگیزه می دهد، احساسات را برمی انگیزد، محبت ایجاد می کند، به درون نفوذ می کند و به شما لذت می بخشد.

این کاردان مامایی با بیان اینکه برنامه های تلویزیونی می توانند سرگرم کننده و آموزنده باشند، اظهار کرد: اگر می توانید حضوری یا تلفنی و در غیر این صورت با یک نفر دوست یا با اقوام نزدیک صحبت کنید. ارتباط خود را با همسالانتان حفظ و در کارهای گروهی شرکت کنید.

وی پیاده روی را درمانی موثر برای کاهش استرس دانست و گفت: فرهنگسراهای سالمندی، مراکز روزانه سالمندی، باشگاه های جهاندیدگان و کلوپ های ورزشی مخصوص سالمندان از جمله مکان هایی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت سالمندان دانست.

عرفانی مطالعه کتاب، ورزش و دوری از سیگار را از دیگر راهکارهای مقابله با استرس معرفی کرد و گفت: تمرین های بدنی منظم، علاوه بر آثار خوبی که بر سلامت جسم دارد، سلامت ذهن را نیز افزایش می دهد و در کاهش فشارهای زندگی موثر است. سیگار و موادمخدر بسیار مضرند و کمکی در کاهش استرس نمی کنند.
 
بازدید کل:48493607 - بازدید ماهانه :5702532 - بازدید هفتگی :986058
ساختمان مرکزی : تهران - خيابان دکتر فاطمی - ميدان جهاد شماره 61 ، تلفن 88954405 ، فکس : 88963602 ، شماره پستی : 1414771118
کليه حقوق اين وب سايت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
Designed & Developed by : Behvar Design & Engineering Co
info@cspf.ir