Skip Navigation Linksصفحه اصلی / اخبار / خبر
 
فعالیت کنید تا جوان بمانید
افزودن دوزهای اندکی از فعالیت بدنی به زندگی روزمره می‌تواند تاثیر عمیقی بر فرایند پیری بگذارد.
کد خبر: 4249
تاریخ خبر: 1399/07/23
افزودن دوزهای اندکی از فعالیت بدنی به زندگی روزمره می‌تواند تاثیر عمیقی بر فرایند پیری بگذارد. 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، نشریه ریدرزدایجست کانادا نوشت: همه ما این جمله معروف را شنیده‌ایم که سن فقط یک عدد است. ولی به محض اینکه پا به سنین طلایی عمرمان می‌گذاریم، می‌بینیم این عدد، چیزی است که باید بیشتر از تعداد شمع‌های روی کیک تولد به آن توجه کرد. 

عدد 150، برای سالمندان کانادایی معنای خاصی دارد. کانادایی‌های بالای 65 سال باید به طور متوسط هفته ای 150 دقیقه فعالیت فیزیکی از حرکات ساده تا قدرتی انجام دهند. خبر خوب این است که نیازی نیست حتما زمان بگیرید و لازم نیست ورزشکار حرفه ای در سطح بازی‌های المپیک یا عضو یک باشگاه ورزشی باشید تا بتوانید به این هدف دست یابید. فعالیت‌های فیزیکی ساده، حتی به مقدار اندک، می‌توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند و این چیزی است که با یک پیاده روی ساده در کنار یکی از همسایگان یا دوستان دست یافتنی است. حتی می‌توانید از اتوبوس یک ایستگاه دورتر از ایستگاه محل زندگی تان پیاده شوید تا به این ترتیب ناگزیر کمی بیشتر پیاده روی کنید. در این مطلب با 5راه برای افزایش فعالیت‌های بدنی آشنا می‌شوید. با انجام این فعالیت‌ها سالمندی بهتری را تجربه خواهید کرد.

1- افزایش تعادل
بر طبق پژوهشی که توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، تقریبا یک سوم افراد 65ساله و بالاتر دست کم سالی دوبار زمین می‌خورند. این آماری قابل تامل است چون حتی یک سکندری خوردن ساده می‌تواند به شکستن استخوان‌ها، کاهش امکان تحرک و اضطراب منجر شود که از آن با عنوان سندرم پس از افتادن (post-fall syndrome) نام برده می‌شود. کم کردن از خطر احتمال زمین خوردن، به سادگی با کمی فعالیتِ بیشتر امکان پذیر است. وقتی فعالیت فیزیکی بیشتری انجام می‌دهید، توازن، قدرت بدنی و حرکت پذیری تان افزایش می‌یابد و احتمال زمین خوردن در شما کم می‌شود. کفشی که به پا می‌کنید هم اهمیت زیادی دارد، پس اطمینان یابید که در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی کفش مناسبی به پا کرده اید.

2- رفتار اجتماعی‌تر
با وجود همه ترفندهایی که شبکه‌های اجتماعی برای مرتبط ساختن آدم‌ها به یکدیگ به کار می‌بندند، حفظ ارتباطات اجتماعی در سبک زندگی سالم همیشه آسان نیست. در واقع، این موضوع چیزی است که با بالارفتن سن هرچه بیشتر چالش برانگیز می‌شود. یکی از شیوه‌های حفظ ارتباط اثرگذار با دیگران، انجام فعالیت‌های فیزیکی است. انجام فعالیت‌های فیزیکی در کنار دیگران شیوه‌ای موثر برای لذت بردن از زندگی و دوستی‌های تازه است، در عین حال فعالیت‌های بدنی‌تان را هم افزایش می‌دهید. مزایای این شیوه بیشتر از دوستی‌های معمولی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که هرچه بیشتر فعالیت کنید، انرژی بیشتری در خود خواهید داشت. فعالیت‌های جمعی مثل بازی با توپ، یوگا یا طبیعت‌گردی انتخاب‌های خوبی برای سالمندانی هستند که می‌خواهند فعالیت اجتماعی بیشتری داشته باشند. 

3- ذهن فعال‌تر
با افزایش سن جمعیت، نگرانی‌های بیشتری درباره مشکلاتی همچون زوال شناختی و دمانس شکل می‌گیرد. بر طبق نتایج یک پروژه پژوهشی تازه، پیش بینی می‌شود در سال 2031، یک میلیون و 400 هزار کانادایی تحت تاثیر آثار چنین اختلالاتی قرار گیرند. این به آن معنی است که چنین اختلالاتی فقط سالمندان و خانواده‌هایشان را درگیر نمی‌کند، بلکه هزینه‌ای بالغ بر 16میلیارد دلار بر سیستم بهداشت و درمان این کشور تحمیل خواهد شد. راهی کم‌هزینه و آسان برای مقابله با این آمار رو به رشد، فعالیت فیزیکی است. مغز انسان عضوی پویاست که دائم در حال تغییر بافت خود است. و فعالیت فیزیکی در واقع این قدرت را دارد که رشد سلول‌های مغزی را تقویت کند. همچنین بر هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که مسئولیت تقویت حافظه و یادگیری را برعهده دارد، اثری مثبت می‌گذارد. بنابراین، وقتی تمرین‌های یوگا را انجام می‌دهید، به چیزی بیشتر از جسمتان رسیدگی می‌کنید.

4- مفصل‌های سالم‌تر
مفصل‌ها در بدن توسط بافت نرمی به نام غشای مفصلی احاطه شده‌اند. در این غشا، مایعی به نام مایع مفصلی تولید می‌شود که مثل روغن‌های روان‌کننده در موتورها عمل می‌کند و باعث می‌شود تا استخوان‌ها به نرمی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و حرکت کنند. فعالیت بدنی باعث می‌شود تا این مایع جریان بیشتری در اطراف مفصل داشته باشد و از درد و خشکی مفاصل کاسته شود. انجام نرمش‌های ایروبیک در آب، فعالیتی ایده‌آل برای افزودن به برنامه هفتگی است زیرا آب مقاومت کمی ایجاد می‌کند و هوای گرم موجب آرام‌گرفتن مفصل‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود.

5- زندگی مستقل‌تر
فعال‌بودن همچنین کمک می‌کند تا امکان مستقل‌تربودنتان افزایش یابد. هرچه تحرک بیشتری داشته باشید، بیشتر امکان انجام کارهای مورد علاقه‌تان، یا حتی کارهایی که شاید چندان علاقه‌ای به انجام آنها ندارید (مثل کارهای خانه‌تان) را خواهید داشت. به نرمش‌ها و ورزش‌های گروهی روی بیاورید، به پیاده‌روی، گردش و پارک بروید. اینها نمونه‌های فوق العاده ‌ی برای فعال بودن هستند که می‌توانند فرصت برقراری ارتباط با دیگران را هم در اختیارتان بگذارند، به این ترتیب چه از نظر روحی و چه جسمی تقویت خواهید شد. همین طور خواهید توانست تا زمان بیشتری از عمرتان را مستقل بمانید و برای انجام کارهایتان کمتر به دیگران وابسته باشید. 

ترجمه از: فاطمه اتراکی
 
ساختمان مرکزی : تهران - خيابان دکتر فاطمی - ميدان جهاد شماره 61 ، تلفن 88954405 ، فکس : 88963602 ، شماره پستی : 1414771118
کليه حقوق اين وب سايت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
Designed & Developed by : Behvar Design & Engineering Co
info@cspf.ir