Skip Navigation Linksصفحه اصلی / اخبار / خبر
رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه آزادراه شرق اصفهان:
آزادراه شرق اصفهان یک پروژه زیست محیطی و اقتصادی مهم برای کشور است/ نقش آفرینی آزادراه شرق در حفظ سلامت مردم
پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی وزرات راه و شهرسازی و هلدینگ آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری، در اصفهان دقایقی پیش با دستور حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شد.
کد خبر: 4354
تاریخ خبر: 1399/08/29
پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی وزرات راه و شهرسازی و هلدینگ آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری، در اصفهان دقایقی پیش با دستور حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، رئیس جمهور در این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانس امروز (پنجشنبه ۲۹ آبان) برگزار شد با بیان اینکه پروژه های بزرگراه شرق اصفهان یکی از مهمترین طرح ها برای وقت و زندگی مردم است، گفت: اصفهان شهر بزرگی است و موضوع آلودگی آن و سلامت مردم برای ما اهمیت دارد و آزادراه شرق اصفهان یکی از پروژه های محیط زیستی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پروژه‌های بزرگی در عرصه حمل و نقل و گسترش شبکه آزادراهها و بزرگ‌راههای کشور در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده است و در حال حاضر نیز ۹ پروژه عظیم بزرگراهی در کشور در حال اجراست که یا در ماههای آغازین سال ۱۴۰۰ و در دولت دوازدهم و یا در دولت بعدی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری خواهند رسید.

دکتر روحانی تاکید کرد: گسترش شبکه راهها، ریل و خطوط هوایی تاثیر زیادی در رونق اقتصادی کشور دارد و دولت یازدهم و دوازدهم همواره در این زمینه توجه زیادی صرف کرد و با وجود تمام محدودیت‌ها توانسته اقدامات قابل توجهی در گسترش ظرفیت‌های حمل و نقلی کشور و تجهیز شبکه راهها و راه آهن کشور به امکانات و فناوری‌های نوین انجام دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه ترانزیت از شمال به جنوب و شرق به غرب، تحول بزرگی در منطقه ایجاد می کند، گفت: تقویت دولت الکترونیک، دیجیتال کردن اقتصاد و توسعه شرکت های دانش بنیان تا روز پایانی کار دولت ادامه خواهد یافت.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که امروز در سی و سومین افتتاح هفتگی، به افتتاح چند بزرگراه و آزاد راه و توسعه فرودگاهها رسیدیم و این پروژه ها برای صنعت حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

در سالی که بنام جهش تولید است، حمل و نقل یکی از پایه‌های جهش تولید می باشد. اگر حمل و نقل نباشد هم تولید، هم توزیع و حتی مصرف دچار مشکل می‌شود. همچنان که واردات و صادرات هم وابسته به حمل و نقل است که برخی از آن بصورت هوایی و برخی ریلی است و بخش بزرگی از آن نیز دریایی است لذا همه اینها حائز اهمیت است.

حمل و نقل یکی از ارکان بسیار مهم برای توسعه و تولید در کشور و همچنین برای رابطه با جهان است. در رابطه با ارتباطی که می‌خواهیم با جهان داشته باشیم مساله حمل و نقل بسیار مهم است و در گردشگری هم نقش بسیار اساسی دارد. به غیر از این فضای کرونایی که برای گردشگری مشکل ایجاد کرده است ولی به هر حال دیر یا زود جهان از کرونا خلاص خواهد شد و در آینده، هم واکسن و هم داروی آن خواهد آمد و درمان آن آماده می‌شود و در آن شرایط گردشگری برای ما بسیار مهم است و در گردشگری نیز صنعت حمل و نقل بسیار تاثیرگذار می باشد.

مساله حمل و نقل در روابط خارجی بسیار مهم است. ترانزیت و مخصوصا وضعیت ژئوپولیتیک ایران برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب این منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایران هست که می‌تواند، خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را به بخش‌های شمالی، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شمالی متصل کند و باز جایگاه ایران است که می‌تواند شرق و غرب آسیا را به هم متصل کند و بحمدالله در زمینه راه و راه آهن اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در هفته‌های آینده راه آهن خواف- هرات به افتتاح می‌رسد و برای اولین بار راه آهن ایران وارد افغانستان می‌شود. همچنین طرح‌های راه آهن دیگری که بسیار با اهمیت است، امیدواریم تا پایان این دولت برخی را به افتتاح نهایی برسانیم و در باقی موارد هم بخش اعظم آنها را انجام دهیم.

ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب هم برای اقتصاد کشور و هم برای سیاست و روابط خارجی ما مهم است و هم می‌تواند تحول بزرگی در منطقه به وجود بیاورد البته اشاره کنم به شقاوت آمریکایی‌ها که همواره در سالهای گذشته یکی از توطئه‌هایی که علیه ملت ایران داشتند این بوده که راههای اصلی ترانزیت منطقه از ایران عبور نکند در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی انجام دادند و البته موفقیت‌شان به خاطر جایگاهی که ایران دارد زیاد نبوده است.

همین امروز در این گزارش‌ها بیان شد که روزانه ۱۴۰۰ پرواز از روی آسمان ایران انجام می‌گیرد و این بسیار مهم است. ایران برای خطوط هوایی، خطوط ریلی، جاده‌ای و همچنین برای بنادر نقش و جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و امروز الحمدالله چند پروژه افتتاح شد که ارزش این پروژه‌ها ۳هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان است که هم برای محیط زیست، هم برای حمل ونقل و هم برای تامین سلامت مردم مهم است.

وقتی جاده‌ای از جاده اصلی به بزرگراه کشیده می شود اولین اثر آن، سلامت جانِ مردم و صرفه جویی در وقت مردم است، مسیری را که باید دو ساعته برود، یک ساعت یا کمتر طی می کند پس بنابراین هم برای جان و سلامت مردم و هم وقت مردم و هم اقتصاد کشور حائز اهمیت است.

دو نکته را می‌خواهم اینجا خدمت ملت بزرگ ایران تاکید کنم نکته اول این است که یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که در بخش حمل و نقل از فناوری‌های نوین و از شرکت‌های استارت آپ استفاده کند و در این زمینه قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است یعنی به جای اینکه یک کامیون به بندر می‌رفت و بار را می‌آورد و از این طرف خالی می رفت الان همین سیستم ارتباطی و استارت آپی به گونه‌ای است که معلوم است کامیون چه باری را حمل می کند و در مسیر راه یا در مقصد نهایی که می‌رسد دیگر مجبور نیست که خالی برگردد و با استفاده از این فناوری می تواند بار خود را انتخاب کند بحمدالله این مساله برای اقتصاد و کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مسائل بسیار مهم دولت تا روز پایانی ادامه تکمیل دولت الکترونیک، دیجیتال کردن اقتصاد و فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های استارت آپی است. این موضوع تحول بسیار بزرگی را در کشور تا امروز به وجود آورده و این تحول را تا روز پایانی ادامه خواهیم داد.

مساله دوم نوسازی است. سیستم حمل و نقل کشور نیاز به نوسازی دارد. حرکت خوب در نوسازی هوایی شروع کردیم و بعد از توافق هسته‌ای در همان ماههای اولیه توانستیم قراردادهای بسیار مهمی را ببندیم و ۱۶ هواپیمای نو وارد کشور شد. همه می‌دانند که برای خرید هواپیما در چه محذوریتی بودیم به نحوی که ناچار بودیم از هواپیماهای دست دوم استفاده کنیم و مسائل و مشکلات فراوانی در این زمینه وجود داشت. الحمدالله در همان ماههای اولیه، ۱۶ فروند هواپیمای نو وارد کشور شد و اگر دولت خبیث اخیر آمریکا نبود الان دهها فروند هواپیمای دیگر وارد شده و ناوگان هوایی کشورمان کاملا نوسازی شده بود.

در زمینه ریل هم کارهای بسیار بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است الان در بسیاری از زمینه‌ها در ساخت واگن‌ها، حتی بخش بزرگی از لوکوموتیوها و ریل به خودکفایی رسیده و روی پای خود ایستاده ایم و کارهای بسیار بزرگی در این حوزه انجام گرفته است.

قصد ما بر این بود که تمام ناوگان حمل و نقل اعم از مسافربری یا بار، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم و برای این کار طراحی کرده بودیم. بنا بود در اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم در یک زمانی تمام کامیون‌ها را نوسازی کنیم و طرح آن هم ریخته شده بود، خریدهای خارجی و کارخانه‌های داخلی آن معلوم بود اما باز هم خباثت دولت اخیر آمریکا باعث شد که این طرح با مشکلاتی مواجه شده و کند شود البته از طریق دیگر این نوسازی انجام می‌گیرد اما نه به آن سرعتی که مطلوب و مورد نظر ما بود.

بنابراین مردم عزیز بدانند که مساله حمل و نقل برای دولت مهم است، دولت در زمینه ترانزیت و ریل کار بزرگی انجام داده و در زمینه نوسازی ناوگان هوایی قدم‌های بسیار مهمی را برداشته است.

بر اساس آماری که امروز اعلام شد ۹ پروژه بزرگ آزادراهی امسال و سال آینده در دستور کار دولت قرار دارد که البته بخشی از آن ممکن است به دولت بعدی برسد البته همه تلاش خودمان را برای ۹ پروژه و سایر پروژه‌های مهمی که در زمینه حمل و نقل وجود دارد انجام خواهیم داد و امیدواریم تحول در حمل و نقل باعث توسعه تولید، توسعه صادرات و رفاه مردم و صرفه جویی‌های فراوان در زمینه انرژی و سوخت برای کشور شود. انشاءالله

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

این پروژه با اعتبار ۸ هزار میلیارد ریالی نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است. قطعات یک و دو طرح ملی آزادراه شرق اصفهان دارای طول ۶۳ کیلومتر بوده که ۵۵ کیلومتر آن از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه به بهره‌برداری رسید. پروژه آزادراه شرق اصفهان با ارزش به روز حدودا ۱۸ هزار میلیارد ریال در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا بخش مهمی از حلقه میانی کریدور شمالی- جنوبی کشور تکمیل شود.

 
ساختمان مرکزی : تهران - خيابان دکتر فاطمی - ميدان جهاد شماره 61 ، تلفن 88954405 ، فکس : 88963602 ، شماره پستی : 1414771118
کليه حقوق اين وب سايت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
Designed & Developed by : Behvar Design & Engineering Co
info@cspf.ir