در کتاب حاضر تلاش شده است تا با ارائه ی اطلاعات نظری و کاربردی در زمینهی راهنمایی و مشاوره خواننده با اهمیت ارزش و نقشی که این رشته در دنیایی که از ویژگیهای آن دگرگونی مداوم و پویایی روز افزون می باشد بیش از پیش آشنا گردد تا به هنگام لزوم واند از بروز مشکلات جلوگیری کرده و در صورت پیدایش مشکل به طور منطقی و معقول در جهت حل مناسب آن اقدام نماید.
مطالب این کتاب در دوازده فصل تهیه و تنظیم گردیده است. خواننده در فصل اول با تعاریف راهنمایی و مشاوره تفاوت بین آن ها وهدفهای راهنمایی و مشاوره آشنا می شود. تاریخچه ی راهنمایی محتوای فصل دوم را تشکیل می دهد. در فصل سوم ضرورت و همیت راهنمایی ارائه میشود و با اشاراتی به راهنمایی و مشاوره در سلام مزین می گردد. فصل چهارم مربوط به اصول مشاوره و راهنمایی است و در فصل پنجم نیز خدمات راهنمایی در مدارس مطرح می گردد. در فصل ششم مسایل و مشکلات نوجوانان و راه متی رفع آنها بیان میشود. انواع راهنمایی و مشاوره محتوای فصل هفتم و الگوهای راهنمایی محتوای فصل هشتم را تشکیل می دهد. در گفتار نهم روشها و فنون شناخت دانش آموز مورد بحث و توجه قرار می گیرد وظایف کارکنان آموزشگاه در ارتباط با خدمات راهنمایی محور فصل دهم است و در فصل یازدهم خواننده با کلیاتی در باره ی نظام آموزش و پرورش ایران آشنا می گردد. فصل پایانی کتاب نیز مشتمل بر نقش معلم در راهنمایی دانش آموزان است.
- تالیف: دکتر منوچهر وکیلیان ، دکتر منیژه کرباسی
- قطع کتاب: وزیری
- تعداد صفحات:۳۲۶ صفحه
- شابک: ۲-۶۱-۸۱۲۴-۹۶۴
- ناشر: سپهر دانش
- زبان کتاب: فارسی
بخشی از کتاب
در یک مطالعه رابطه ی بین شیوه ی فرزند پروری والدین و استقلال نوجوان مورد بررسی قرار گرفت نتیجه این بود که والدینی که دلیل تصمیم خود را برای نوجوان توضیح می دهند، قدرت خود را موجه می سازند. اما والدینی که درباره ی تصمیم خود توضیحی ارائه نمیکنند زورگو تلقی میگردند. تصور وجود قدرت منطقی در والدین احساس نوجوان را نسبت به ایشان مثبت تر می کند. همچنین باعث می شود که وی آنان را بیشتر الگو قرار داده و معیار هایشان را درونی سازد در حالی که والدین مستبد اعتماد به نفس نوجوان و فرصت هایی را که وی یاد می گیرد عاقلانه بیندیشد و عمل کند محدود می نمایند. مطالعه ی احدى (١٣۶۶) عدم وجود قدرت تصمیم گیری در نوجوانان بزهکار را نشان داده است. ۱۲/۲ درصد از این نوجوانان خود را تسلیم مشکلات نموده و ۲۰/۵ درصد نیز اظهار تمایل به خودکشی داشته اند که میتواند نشانه وجود افسردگی درآنان باشد.
در یک مطالعه ی دیگر بین نظارت و انضباط شدید والدین و بزهکاری رابطه ی مثبت دیده شد. صاحبنظران بر این باورند که کیفیت تعامل عاطفى والدین بر رفتار کودکانشان با خود آنان و دیگران تأثیر دارد. والدینی که دوست داشتنی و گرم هستند، فرزندانی دوست داشتنی و اجتماعی و والدینی که سرد و متخاصمند، فرزندانــی ســـــرد اخمو و متخاصم دارند. والدینی که فرزندان خود را دوست دارند اما هیچ نوع محدودیتی برایشان قائل نمی شوند آنان را وابسته خـــود محور و یا فاقد وجدان اخلاقی بار می آورند. بنابراین لازم است که والدین بین عشق و محدودیت توازن برقرار نمایند.
پژوهشگران وجود اختلال سلوک و بزهکاری بیشتر را در کودکانی که مورد بی رحمی واقع شده اند و یا دارای والدین اعمال کننده ی انضباط خشک و ناپایدار و یا فاقد تعامل ناکافی با کودکان خود هستند مورد تأیید قرار داده اند راتر (۱۹۷۷) در یافته اســـــت کــه تجارب تلخ دوران کودکی موجب به وجود آمدن مشکلات رفتاری بعدی چون جدایی در ازدواج و بزهکاری می شود…
درباره بازنشسته اهل قلم
دکتر منوچهر وکیلیان
بازنشسته دانشگاه پیام نور
عضو هیئت علمی گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
دارنده لوح پیشکسوت نمونه استان همدان سال ۱۳۸۹
ریاست دانشگاه پیام نور همدان از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰
تالیف بیش از ۱۲جلد کتاب منابع دانشگاهی
کتابهای منتشر شده
- روشها و فنون تدریس (رشته علوم تربیتی)
- تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران (رشته علوم تربیتی)
- مقدمات راهنمایی و مشاوره (رشته علوم تربیتی)
- نظارت و راهنمایی تعلیماتی (رشته علوم تربیتی)
دوست عزیز! کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد.
فایل راهنمای ارسال آثار