این کتاب اثری از ژیل" کپل، مدیر پژوهش در شورای ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) است. آثار قبلی او که دو عنوان از آنها پیامبر و "فرعون" و "انتقام خداوند به فارسی برگردانده شده توجه وسیعی را در سراسر جهان برانگیخت ژیل کپل خود یکی از صاحب نظران اروپایی در زمینه اسلام معاصر است کتاب اسلام در غرب شرحی برجسته از روشهایی است که بدان وسیله اسلام توانست هویتش را امروزه در غرب به اثبات برساند.
کپل در این اثر جلوه گرترین و بحث برانگیزترین مظاهر این پدیده را شرح و توضیح میدهد موضوع سلمان رشدی، واقعه حجاب در فرانسه و اسلامی سازی محله های سیاه پوست نشین آمریکا، تحت لوای مسلمانان سیاه پوست.اما کپل از این رویدادهای برجسته فراتر میرود و اظهار میدارد که گسستگی های جدیدی اجتماعی ،فرهنگی، سیاسی و دینی پدیدار گشته، بر نوع خاصی از کنشگرایی اسلامی متمرکز شده است که درست در قلب جامعه صنعتی عمل میکند. او می افزاید جنبشهای اسلامی اروپا و آمریکا در خارج از مناطقی که اسلام به طور سنتی در آنها حضور داشته است، استقرار مییابند آنان با استفاده از زبانهای جهانی غربی، دستیابی آسان به رسانه های جمعی و توسعه تدریجی در نظام سیاسی دمکراتیک گروه پیشتاز گسترش ایمان اسلامی را در سراسر جهان تشکیل می دهند.
کپل در خیابانهای لوس انجلس تا محله های فقیر نشین شهرهای بریتانیا و حومه های مخروبه فرانسه اقدامات کنشگران اسلامی را مشاهده میکند که عقاید و شیوه زندگی دیگری را در برابر غرب سرگردان قرار میدهند.
کتاب اسلام" در "غرب کتاب برجسته ای است که میتواند مورد استقبال دانشجویان و پژوهشگران جامعه شناسی، علوم سیاسی و مطالعات دینی و تمامی علاقه مندان به جامعه اسلامی قرار گیرد. به اعتقاد نویسنده در پس حوادث یاد شده در اروپا و آمریکا، خطوط گسل ،اجتماعی فرهنگی، سیاسی و مذهبی جدیدی حول روایت ویژه ای از کنشگری اسلامی در قلب مدرنیته فرا صنعتی، ظهور یافته است. همانگونه که انتظار میرود جنبشهای اسلام گرای جدید واکنش تغییرات گسترده ای است که در سراسر دنیا بر اسلام معاصر تأثیر میگذارد.
به نظر کپل اسلام بر عکس ،مسیحیت بر اساس توحید یا وحدت بنیادی استوار است. جدایی میان دین و دولت معنوی و مادی در اسلام بی معنی است زیرا قرآن دستورات و فرامینی دارد که روابط میان انسان و خداوند و اصول حاکم بر زندگی اجتماعی را تنظیم میکند برخلاف سازگاری حقوق رم و مکتب مسیحیت قانون غیر مذهبی در کنار اسلام قرار نگرفته است.
ژیل کپل در گفت و گو با روزنامه لارپوبلیکا، چاپ رم میگوید: مهمترین اتفاق بنیادگرایی اسلامی از دهه ۷۰ میلادی به بعد با سید قطب در مصر، مودودی در پاکستان و امام خمینی در ایران شکل گرفت. وی که برای نگارش کتابهایش پنج سال در کشورهای مختلف اسلامی اقامت داشت و بارها به ایران سفر کرد میگوید در این کشورها جوانان تحت تأثیر افکار و نظریه هایی اسلامی قرار گرفتند و به آن عمل کردند. به این ترتیب جنبشهای اسلامی بسیار سریع گسترش یافت و همچنان شتابنده رو به گسترش است.